نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلالات جسمی روانی در سایه فناوری های جدید

دکتر کامبیز بدیع در نخستین همایش تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی گفت: فناوری های امروز علاوه بر دستاوردهایی همانند تسهیل سبک زندگی، کار و تعامل، محیط پیرامونی (صرفه جویی در زمان، هزینه، انرژی مصرفی و ارتقای دقت و کارایی در انجام امور)، ایجاد امکانات جدید و فارق العاده که پیش از این امکان پذیر نبود، ایجاد زمینه های مناسب و خلاق برای وقوف بر ناشناخته های زندگی و تسجیل سطوح بالای توانمندی و خلاقیت انسان امروز وفردا در جهان، مخاطرات احتمالی نیز به همراه دارند.

وی افزود: ایجاد فضای نامساعد برای شیوع و رشد انواع عوارض روان تنی و اختلالات جسمی و روانی، سلب انگیزه مکفی برای فعال سازی و تقویت ساز و کارهای شناختی، عاطفی و رفتاری، تضعیف حواس بشری در برخورد با رویدادهای محیطی و بی تفاوت ساختن نسبت به ارزش های فرهنگی و اجتماعی و دور شدن انسان از سبک زندگی طبیعت، تعامل معقول و معنادار با محیط زیست و مخدوش شدن انگیزه ها و روحیات هنری و زیبایی شناختی از جمله مخاطرات احتمالی فناوری های امروزی است.

وی اظهار کرد: این سیر اجتناب ناپذیر است اما باید روی این مسایل نظارت کامل داشت و راهکارهایی برای حل این مخاطرات اندیشید.

بدیع  برای برون رفت از این مشکل چند راهکار پیشنهاد داد و گفت: نخست آنکه کاربست فناوری اساسا باید به گونه ای ترغیب و تسری یابد که مخاطرات احتمالی از یک سطحی بیشتر نشود. دوم بنگاه‌های تجاری تولید و ترغیب کننده محصولات و خدمات فناوری با عنایت جدی نقشه راه خود را ترسیم کنند و از باب پژوهش عزم جدی به خرج دهند. سوم شبکه های اجتماعی که خود مصداق بارزی از فناوری جهان هستند پیشگام در مسیر این ترغیب و تسری قرار گیرند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، غرق شدن در کاربری و به دور شدن از حساسیت در قبال رویدادها و واقعیت های محیطی ، دور ماندن از فرصت های تفکر و تامل، تضعیف تدریجی خلاقیت، بروز عوارض روان تنی و اختلالات جسمی و روانی در انسان، شکل گیری احتمالی توهم در قبال نیاز حقیقی و بروز خود شیفتگی و رعایت نکردن احترام به دیگران را از جمله مخاطرات احتمالی فناوری های همسو عنوان کرد و گفت: ما باید برای مقابله با این مخاطرات کار گسترده‌ای روی روش های تفهیم ضایعات فردی و اجتماعی ناشی از کار بست نادرست تلفن همراه انجام دهیم. کاربران را نیز برای بهره جویی هرچه بهتر از آثار ادبی و هنری و خودگیری به ذائقه های زیبایی شناختی اصیل ترغیب کنیم.

وی تصریح کرد: انجام کار گسترده روی روش های تفهیم ثمرات گرانبهای تعامل انسان با طبیعت، استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی در راستای آگاهی بخشی مخاطرات احتمالی کاربست ناسنجیده( غیر معقول) تلفن و ادوات همراه و…. و تاکید بر حوزه‌های « ادبیات فناوری» و« فناوری فرهنگ مآب» از دیگر راهکاری مقابله با این مخاطرات است.   

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل