تحلیل احساسات به کمک شبکه های اجتماعی

حجم بالا و فقدان ساختار مناسب برای متن نظرات ارائه شده  روی بستر وب، استفاده از دانش پنهان درون آنها را دشوار کرده است. بنابراین ارائه روش هایی که بتواند این دانش را به صورت خلاصه و ساخت یافته آماده کرده و در اختیار ما قرار دهد حائز اهمیت است.

پیرو این موضوع، تجزیه و تحلیل احساسات، حوزه ای از پژوهش های پردازش زبان طبیعی و یک ابزار قوی و فرآیند هوشمند استخراج احساسات و عواطف کاربران است.

در سال های اخير رشد شبكه های اجتماعی و به تبع آن افزايش فزاينده محتوای اين شبكه ها باعث شده است تا افراد برای خريد و استفاده از محصولات، خدمات و يا حتی انتخاب های سياسی خود از نظرات ساير افراد برای تصميم گيری استفاده کنند.

با توجه به آنكه نظرات كاربران به صورت متنی است و خواندن و جمع بندی آنها زمانبر و مشكل است، خودكارسازی استخراج عقايد و احساسات نظرات كاربران يكی از راهكارهای پيشنهادی برای سايت های فروش آنلاين جهت ارائه خدمات كاراتر به مشتريان جهت تصميم گيری آگاهانه است.

ضمن اینکه اطلاعات حاصل از عقيده كاوی می تواند در زمينه های مختلف ازجمله كتابخانه ها در انتخاب بهتر و خريد مبتنی بر نظرات واقعی كاربران كاربرد داشته باشد.

حتی می توان پا را یک قدم فراتر گذاشته و اینگونه نتیجه گیری کرد که تحلیل احساسات و عقیده‌کاوی یک زمینه تحقیقاتی است که نظرات، احساسات، ارزیابی‌ها، رفتارها، گرایش‌ها و عواطف نوشته شده با یک زبان نوشتاری را آنالیز می‌کنند.

تحلیل احساسات به عنوان ابزاری برای پی‌بردن به عقاید و احساسات بیان شده در متن است. درواقع هدف از تحلیل احساسات، پی بردن به این واقعیت است که یک تکه از اطلاعات موجود در متن مثبت یا منفی است.

افزایش اهمیت تحلیل احساسات با رشد رسانه‌های اجتماعی مانند نظرسنجی‌ها، فروم‌ها، انجمن‌های گفتگو، وبلاگ‌ها، توییتر و شبکه‌های اجتماعی همزمان شده است.

سیستم‌های تحلیل احساسات تقریبا در همه زمینه‌های تجاری و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا نظرات و عقاید برای همه فعالیت‌های انسانی مهم بوده و تاثیر کلیدی بر رفتار ما دارند.

در پژوهشی تحت عنوان «مروری بر تحلیل احساسات شبکه های اجتماعی در حوزه قطبیت»، مقاله هایی را که از روش های یادگیری ماشین و یک روش ترکیبی و همچنین از سطح طبقه بندی تحلیل احساسات جمله و سند استفاده کرده اند، مقایسه شده اند.

بر اساس این گزارش، این مقاله که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی ارائه شده است، توسط مریم یوسفی متقاعد و هادی صبوحی از دانشکده مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تالیف شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا