ارتباط خلاقیت با بیماری های روانی

در این پژوهش محققان با بررسی ژنتیکی 86000 نفر در ایسلند موفق به کشف نوعی ژن مرتبط با بیماری های اسکیزوفرنی و چند گانگی (دوقطبی بودن) شدند . محققان در ادامه به تحلیل این نوع ژن در میان گروهی 1000 نفره که از جامعه هنرمندان همانند بازیگران , نویسندگان و موسیقی دانان برگزیده شده بودند پرداختند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد افراد مورد آزمایش از جامعه هنرمندان  17% بیشتر از سایرین احتمال برخوردار بودن از این نوع ژن که مرتبط با سلامت ذهنی افراد بوده را دارا هستند.

به گفته کری استفانسون، موسس شرکت CEO که در زمینه تحلیل های ژنتیکی فعالیت می کند نتایج این تحقیقات چندان عجیب نبوده زیرا برای داشتن خلاقیت کافی درانجام کارهای متمایز باید متفاوت از سایرین نیز فکر و عمل کرد و ما پیش از این نشان دادیم که فاکتور های ژنتیکی که منجر به اسکیزوفرنی می شوند همین عمل را انجام می دهند.

محققان همچنین مجموعه ای از داده ها که طی آزمایشی روی 35000 نفر در هلند و سوئد ارتباط میان خلاقیت و بیماری های روانی را بررسی می کرد مورد استفاده قرار دادند. در این آزمایش افرادی که در زمینه هنرهای تصویری , موسیقی , نویسندگی و تئاتر و حتی مشاغل دیگر فعالیت داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش نشان داد افراد فعال در مشاغلی که نیازمند خلاقیت هستند 25% بیشتر احتمال برخورداری از ژن های مرتبط با بیماری های روانی را نسبت به سایر افراد فعال در مشاغل دیگر دارند.

در تحقیقی که پیش از این انجام شد و در سال 2013 نتایج آن در ژورنال پژوهش های روانشناسی به چاپ رسید , محققان با مقایسه افراد فعال در مشاغلی که نیازمند خلاقیت هستند با افراد شاغل در سایر رشته ها دریافتند که احتمال ابتلا به بیماری های روانی در افراد خلاق بیشتر از سایرین نیست. هر چند افراد حرفه ای که در این گونه مشاغل مشغول کار کردن هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های چند گانگی و دوقطبی شدن هستند. بعلاوه اینکه به طور کلی خطر ابتلا به بیماری های روانی نویسندگان را بیشتر از سایرین مورد تهدید قرار می دهد.

همچنین در تحقیقات پیشین  به اثبات رسید که اعضای خانواده افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیشتر در مشاغلی مشغول به کار می شوند که نیازمند تفکر و خلاقیت بالایی هستند.

به گفته دکتر الن مانویتز ،روانشناس بیمارستان لنکس هیل در نیویورک ،مطالعاتی که به تازگی در این زمینه به انجام رسید شباهت های میان خلاقیت بالا و بیماری های روانی را به اثبات می رساند. وی می افزاید : نکته مبهم کشف اخیر این است که ارتباط ژنتیکی کشف شده در این تحقیقات روی افرادی که تصور می کنند خلاق هستند روی داده و یا در افرادی که واقعا کارهای خلاقانه حیرت انگیزی انجام می دهند اتفاق می افتد.

تفکر خلاقانه به گفته دکتر مانویتز در بخش مربوط به منطق و هوشیاری مغز اتفاق می افتد و این مسئله باعث تغییر و تحولی در این بخش نمی شود بنابراین روی دادن یک بیماری روانی که باعث تغییر در قوه منطق فرد شود ربطی به خلاقیت او ندارد. هر چند اگر یکی از اعضای خانواده فردی مبتلا به یک بیماری جدی روانی باشد جهش ژنتیکی موجود در فرد حتی در صورتی که اثرات آن روی توانایی های ظاهری مشخص نباشد می تواند به یک بیماری ذهنی خفیف که با خلاقیت وی در ارتباط است تبدیل شود.

این تحقیق روز گذشته در مجله علمی ژورنال ساینس به چاپ رسید.