نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تنها 5% از جمعیت جهان سالم هستند

طبق آخرین مطالعات انجام شده تنها 5 درصد از کل جمعیت کره زمین در سلامت کامل به سر می برند و مابقی آن ها هر کدام به شکلی از ناراحتی های جسمانی رنج می برند.

محققان با تحلیل داده های بدست آمده از 300  بیمار مختلف در 188 کشور دنیا و بررسی وضعیت بیماری های آن ها از قبیل آکنه PMS  و حتی بیماری های وخیم تر از قبیل مشکلات قلبی و دیابت و بیش از 2300 بیماری که ناشی از آن ها بوده اطلاعات گوناگونی بدست آورده اند.

به طور کلی تنها 4.3 رصد از افراد مورد مطالعه هیچ گونه مشکلی در سلامتی خود نداشتند. گفتنی است طبق نتایج حاصله احتمال ابتلا به بیماری در افراد با بالا تر رفتن سن آن ها بیشتر بوده , طبق آمار های سال 2013 در کشور های توسعه یافته 64 درصد از کودکان زیر 5 سال حداقل یک مشکل در وضعیت سلامتی خود داشته که این میزان در مقایسه با افراد بالغ 80 ساله و مسن تر 99.97 درصد بود.

اغلب افراد مورد مطالعه بیش از یک بیماری  و حتی 2.3 میلیارد نفر در دنیا از بیش از 5 بیماری گوناگون به طور همزمان رنج می برند. در کشور های توسعه یافته  65% از افراد 80 ساله و مسن تر به 5 تا 9 بیماری به صورت همزمان مبتلا بوده و 4/1 آن ها مبتلا به 10 نوع بیماری هستند.

بعضی از بیماری ها همانند پوسیدگی دندان ها , سردرد های مزمن  و کاهش شنوایی بیش از 10% از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده اند. در سال 2013 بیش از 18 میلیارد مورد عفونت گزارش شد که شامل گروه های مختلفی همانند عفونت سینوس ها و حتی عامل سرما خردگی های ساده نیز جزو آن ها بود.

همچنین مطالعات انجام شده نشان دادند که در دو دهه گذشته تعداد کلی افرادی که در شرایط مناسبی از نظر سلامتی زندگی می کردند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که محققان علت اصلی بوجود آمدن این کاهش چشم گیر را بالا رفتن جمعیت کره زمین دانسته اند.

شایع ترین بیماری هایی که در میان افراد مختلف در تمام جهان وجود دارد کمر درد , افسردگی حاد , گردن درد , میگرن , دیابت و استرس های گوناگون است. همچنین افراد با وجود این شرایط و رنج بردن از بیماری های مختلفی همانند آلزایمر دیابت و آرتوروز امروزه عمر طولانی تری می کنند. گزارش ارائه شده تاکید می کند که به جای تمرکز بیشتر روی افزایش طول عمر افراد بهتر است به عوارض بیماری های ایجاد شده در بدن آن ها توجه بیشتری صورت گیرد.

به گفته تئو واس پرفسور دپارتمان سلامت جهانی دانشگاه واشنگتن در سیتادل عوارض خطرناک و البته قابل پیشگیری بیماری هایی از قبیل ناراحتی های عضلانی , ذهنی و روانی به اندازه ای که باید مورد توجه قرار نمی گیرند در صورتی که همان طور که گفته شد به راحتی قابل پیشگیری هستند. حل این مشکلات نیازمند تغییر الویت ها در زمینه سلامت انسان ها در سراسر جهان بوده که متاسفانه امروزه به جای توجه به سلامتی افراد در سنین مختلف به افزایش طول عمر آن ها در دوران پیری توجه می شود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل