شفاف سازی راه مقابله با اخبار جعلی

حال این مهم در مواقعی مانند وقوع بحران اهمیتی دو چندان پیدا می کند. در این میان نقش دولت و رسانه ها در كنترل و انتشار اخبار واقعی و جعلی از مهمترین مباحثی است که در شرایط وقوع بحران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در عصر حاضر با گسترش تکنولوژی و توسعه ارتباطات، زنجیره گسترش اخبار جعلی در شرایط بحرانی به سرعت عمل کرده و در کسری از ثانیه افکار عمومی را تسخیر می کند. کافی است فردی شاهد وقوع بحران بوده و در محل حاضر باشد و خبری را منتشر كند، به راحتی و با دست به دست شدن یک خبر که ممکن است لزوما صحت هم نداشته باشد، شایعه گسترده شده و این روند تا آنجا پیش می رود که خبر جعلی واقعی قلمداد می شود.

نکته مهم ماجرا این است که در چنین شرایطی افکار عمومی تا جایی شایعات را باور می کنند که حتی به رغم تكذیب مراجع رسمی باز هم برخی شهروندان به اخبار منتشر شده در شبكه های اجتماعی، به عنوان خبر مستند اشاره کرده و آن را باور می كنند.

ناصر رزاق منش در گفتگو با شبکه تلویزیونی ارتباطات ایران در رابطه با این موضوع به نقش روابط عمومی ها اشاره کرده و گفت: یکی از مباحث بسیار مهمی که در بحران باید توجه بسیاری به آن کرد موضوع شایعات است. طبیعتا یک روابط عمومی هوشمند با تیم اجرایی خود تلاش می کند قبل، حین و پس از بحران با هوشمندی تمام افکار عمومی را در اختیار خودش داشته باشد.

این عضو انجمن روابط عمومی ایران تصریح کرد: با تغییراتی که در عصر حاضر در حوزه رسانه و ارتباطات اتفاق افتاده امروزه هر انسانی یک شهروند خبرنگار محسوب می شود، با توجه به این شرایط که در حوزه خبر و اطلاع رسانی ایجاد شده، طبیعی است که افراد زیادی وجود داشته باشند که علاقمندند به همه حوزه ها ورود پیدا کنند.

وی اظهار کرد: از این رو، وقتی بحرانی اتفاق می افتد افراد زیادی علاقه مند به نشر اخبار و اظهار نظر پیرامون بحران پیش آمده هستند که بخشی از آن غیرکارشناسی است و همین امر زمینه ساز بروز اخبار جعلی می شود.

رزاق منش تصریح کرد: از این رو در چنین شرایطی، نیاز به ارگان و نهادی هوشمند مانند یک روابط عمومی است که هم سواد و هم تخصص کافی پیرامون موضوع مربوطه و هم تخصص رسانه ای و مطبوعاتی داشته باشد. چنین نهادی قطعا می تواند در مقابل بسیاری از شایعات و اخبار جعلی ایستاده و از انتشار آنها جلوگیری کند.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: یکی از اقدامات در این حوزه اعتماد سازی و اطمینان دادن به افکار عمومی از طریق اطلاعات دقیق، درست و شفاف و بدون اظهار نظر است. وقتی این اعتماد جلب شد افکار عمومی به مسیر صحیح هدایت شده و اینگونه از بروز شایعات و اخبار جعلی در مواقع بحران جلوگیری می شود.

وی در ادامه افزود: البته، سرعت عمل و زمان در این بحث بسیار مهم است. چراکه، به ویژه در مواقع بحران اگر اخبار درست و دقیق در زمان مناسب منتشر نشود قطعا زمینه انتشار شایعات را فراهم می آورد. اما اگر عملکرد مراجع رسمی در چنین مواقعی روشن و شفاف و به موقع باشد قطعا بسیاری از شایعات و اخبار نادرست اصلا مجال انتشار پیدا نمی کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا