قهوه بنوشید،تا لاغر شوید

چربی قهوه‌ای (brown fat) یا بافت چرب قهوه‌ای که به نام چربی خوب نیز شناخته می‌شود، از انواع چربی‌های موجود در بدن است که عمل اصلی آن تبدیل غذا به گرما می‌باشد.

به طور کلی بدن انسان و سایر پستانداران از دو نوع چربی تشکیل شده است. یک نوع آن چربی قهوه‌ای است که سطح آن در بدن نوزاد انسان و پستاندارانی که به خواب زمستانی فرو می‌روند در سطح بالایی قرار دارد و نوع دیگر آن چربی سفید یا زرد می‌باشد.

اگرچه دانشمندان اخیراً شروع به تحقیقات درباره چربی قهوه‌ای کرده‌اند و تاکنون اطلاعات بسیار کمی درباره این نوع چربی یافت شده، اما در صورت یافتن راه‌های مؤثر برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای شاید بتوان آن را درمان جدیدی برای چاقی در نظر گرفت.

مطالعه محققان انگلیسی اولین تحقیق بر روی انسان‌ها است که نشان می‌دهد چیزی مانند مصرف یک فنجان قهوه تأثیر مستقیمی بر فعالیت چربی قهوه‌ای در بدن دارد.

محققان با مهم عنوان کردن پیامدهای نتایج مطالعه خود، خاطر نشان کردند که چاقی مشکل بزرگی برای سلامتی در جامعه محسوب می‌شود و همچنین در حال حاضر با اپیدمی دیابت روبرو هستیم که چربی قهوه‌ای بالقوه می‌تواند بخشی از راه حل برای مقابله با آن باشد.

عملکرد چربی قهوه‌ای در بدن نسبت به چربی سفید متفاوت است؛ چربی قهوه‌ای در واکنش به سرما با سوزاندن قند و چربی در بدن گرما تولید می‌کند. بنابراین فعالیت چربی قهوه‌ای در بدن موجب تقویت کنترل قند خون و نیز تقویت سطح لیپید در خون می‌شود و با سوزاندن کالری‌های اضافی به کاهش وزن کمک می‌کند.

محققان در نظر دارند در مطالعات بعدی به بررسی این موضوع بپردازند که چه ترکیبی در قهوه موجب فعال ساختن فعالیت چربی قهوه‌ای در بدن می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا