استفاده از روش پروتون درمانی در کودکان سرطانی

روز دوشنبه هفته جاری یک دختربچه نه ساله در کشور ایتالیا تحت درمان ویژه سرطان قرار گرفت . در این روش درمانی که برای نخستین بار روی یک کودک مبتلا به سرطان در کشور اروپائی ایتالیا انجام می شود ، پزشکان با استفاده از روش پروتون درمانی ، با استفاده از امواج این ماده به مداوای سلول های سرطانی می پردازند . این روش درمانی عموما در مواردی استفاده می شود که غدد سرطانی بسیار بدخیم بوده و امکان عمل جراحی وجود ندارد .

این کودک نه ساله به نوعی خاص و منحصر به فرد از سرطان مبتلا شده است که Chordomas نام داشته و می تواند از استخوان ها شروع شده و به جمجمه و ستون فقرات نفوذ کرده و در همه جای بدن پخش شود .

در این روش درمانی از ذرات شتاب دهنده یونیزه استفاده شده و بافت های سرطانی با امواج پروتون هدف قرار داده می شوند . لازم به توضیح است که روش درمانی مبتنی بر پروتون نیاز به تجهیزات ویژه و خاصی داشته و به همین دلیل تنها چهل و هشت مرکز درمانی با امکانات فوق در سراسر جهان وجود دارد که دو تای آن ها در کشور ایتالیا است .

در همین زمینه بئاتریس لورنزین Beatrice Lorenzin وزیر بهداشت کشور ایتالیا بر لزوم گسترش این روش درمانی و افزایش سطح کیفی درمان بیماران سرطانی تاکید کرد .

از سوی دیگر آنجلا ماسترونوتزی Angela Mastronuzzi که یک متخصص بیماری سرطان خون در بیمارستان اطفال بامبین گسو Bambin Gesu' Pediatric Hospital است اعلام کرد : " این روش درمانی دارای تاثیرات جانبی و عوارض منفی بسیار کمتری از جمله ضعف ادراک و از دست دادن عملکردهای شناختی  بوده و گسترش سلول های سرطانی به بافت های مجاور محدود تر شده و بافت های سالم در آن آسیب نخواهند دید . "

بر اساس آمارهای رسمی ؛ در حال حاضر بیش از هفتاد درصد از بیماری های سرطان سیستم اعصاب و تومورهای ایجاد شده در این بخش از اعضای بدن کودکان ، قابل درمان هستند . گسترش روش های درمانی مبتنی بر امواج یونیزه شده ، می تواند موجب نجات جان بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان در سراسر جهان شود .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا