نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید نسل جدید حرارت سنج های نانو

در بسیاری از بیماری ها و به ویژه در بیماری های مربوط به  نوزادان ، کنترل دقیق دمای بدن اهمیت بسیار زیادی داشته و برای این منظور عمدتا از درجه های حرارت سنج استفاده می شود که عموما دارای درصدی خطا هستند . از سوی دیگر کنترل و ثبت دما در بسیاری از ازمایش های علمی در علوم ازمایشگاهی نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و پژوهشگران را در فهم بهتر روند آزمایش، یاری می کند .  پژوهشگران به تازگی موفق به طراحی و ساخت درجه کنترل حرارتی ویزه ای شده اند که قادر است هر گونه نوسان حرارتی هرچند جزئی را ثبت و شناسائی کند . این تحقیقات و طراحی جدید با همکاری و کمک پژوهشگران دانشگاه خود گردان بارسلونا Autonomous University of  Barcelona در کشور اسپانیا و دانشگاه ناتینگهام University of Nottingham در انگلستان انجام شده است .

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در رابطه با اختراع جدید خود اعلام کردند : " کشف یک درجه حرارت سنج نانو یا nanothermometer که دارای درجه مناسبی از حساسیت به تغییر دما باشد ، یک گام بسیار بزرگ رو به جلو در حوزه علم نانوتکنولوزیمحسوب می شود که کاربری بسیار زیادی در علوم مختلفی همچون زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک و همچنین تشخیص و معالجه بیماری ها در علم پزشکی دارد . "

این پژوهشگران به مطالعه میزان حساسیت درجه حرارت سنج ساخته شده با استفاده از تعداد انگشت شماری اتم پرداختند که به اندازه کافی کوچک بوده و قادر به نشان دادن رفتارهای عادی کوانتومی است . این دستگاه قادر است میزان دما و تغییرات جزئی ان را با دقتی بسیار زیاد که هیچکدام از دستگاه های مشابه پیشین نداشته اند ، بررسی کند . در این مطالعات ، فیزیکدانان به بررسی میزان حداکثر دقتی که در شرایط طبیعی می توان به ان دست پیدا کرد ، پرداختند . 

در این تحقیقات همچنین پژوهشگران مشاهده کردند که این دستگاه حرارت سنج نانو  می تواند در طیف های مختلف حرارتی ، با میزان دقتی بالا و کمترین درصد خطا ، شرایط دمای محیطی را شناسائی و ثبت کند .

شرح کامل این پژوهش ، جزئیات نانو دما سنج جدید و دستاوردهای آن در آخرین شماره مجله علمی  Physical Review Letters منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل