سایه مرگ بر سر مرجان های خلیج فارس

اخیرا افزایش گازهای گلخانه ای روند اسیدی شدن اقیانوس ها را نسبت به سال های گذشته تشدید کرده است. موضوعی که نگرانی جامعه جهانی را به دنبال دارد.

دکتر ابوالفضل صالح، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در این خصوص گفت: اسیدی شدن دریاها، تاثیر منفی به روی اکوسیستم دریا ایجاد می کند. پیش بینی می شود با ادامه روند اسیدی شدن اقیانوس ها، بسیاری از گونه های جانوری کف زی و شناور زی مانند دو کفه‌ای‌ها، آب سنگ‌های مرجانی، جلبک‌های آهکی، نرم‌تنان دریایی، پلانکتون‌ها و حتی برخی از ماهیان که از ساختارهای کربنات کلسیم استفاده می کنند، در معرض خطر نابودی قرار بگیرند.

این محقق حوزه اقیانوس افزود: خوشبختانه آب دریاهای خلیج فارس و عمان از نظر اسیدی بودن، با مشکل حادی مواجه نیستند اما پیش بینی می شود با ادامه روند افزایشی گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در اتمسفر، خلیج فارس نیز در آینده ای نه چندان دور متاثر از این مساله بشود و در شرایط بحرانی اسیدی شدن قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، افزایش گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن باعث گرمایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها می شود. این امر می تواند تهدیدی برای مرجان های دریایی باشد. سفید شدگی مرجان ها به ویژه در ماه های گرم سال از جمله مهمترین این تهدیدهاست.

صالح ادامه داد: همچنین گرمایش سطحی آب دریاها و اقیانوس ها، باعث می شود تا مقدار اکسیژن در اعماق دریاها و اقیانوس ها کاهش پیدا کند که این امر نیز برای محیط های دریایی تهدید محسوب می شود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا