لزوم شناخت محتوا، صنایع، و تأثیرات رسانهها

این حوزه ها شامل محتوا، صنایع، و تأثیرات رسانهها می شود.
در رابط با محتوا، مخاطبان باید بدانند که پیامهای رسانهای مفاهیمی هستند که از قواعد ویژهای پیروی میکنند و این قواعد به جای بیان واقعیت، آن را تحریف میکند. به بیان دیگر، رسانه یا هرگونه وسیله ارتباطی بدون در نظر گرفتن پيام آن، بر جامعه و بر افكار آحاد مردم اثر خواهد گذاشت.
نکته مهم این است که تأثير وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضر كه رسانه ها صرفنظر از پيام و محتوايی که ارائه می کنند، هر يك به گونهاي در خصوصيات اجتماعي و مهمتر از آن روانيِ همه اعضای جامعه اثرات قابل توجهی برجای می گذارند.
در زمینه صنایع مخاطبی که سواد رسانه ای دارد، باید بدانند که رسانهها، بخشهایی تجاری با اهدافی خاص هستند. به این معنا که بیشتر رسانهها با منافع تجاری کنترل میشوند. ما اغلب در انتخاب چیزهایی که می بینیم، می شنویم و یا می خوانیم در مقایسه با سازندگان رسانهها نقش زیادی نداریم، بنابراین همواره باید مراقب باشیم و با دید هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم.
سوالی که در رابطه با گردانندگان رسانه ها وجود دارد این است که آیا آنها واقعا نگران مخاطبان خود هستند؟ آیا آنها در ایجاد فرهنگ مناسب برای جامعه تلاش میکنند، یا صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند؟
واقعیت این است که زمانی که قدرت در اختیار چند رسانه بزرگ باشد، آنها روند تولید محتوا را کنترل میکنند و به دیدگاههایی که به نفع خودشان باشد امتیاز ویژهای خواهند داد و دیدگاههای مخالف را به حاشیه میرانند و یا حتی سانسور میکنند. شرایط ایده آل در این رابطه این است که باید با تغییر سیستمهای رسانهایمان نشان دهیم که افزایش ارزشهای انسانی مهمتر از ارزشهای تجاری است. شناخت منافع رسانه ها و اصحاب و گردانندگان آن دقیقا همان چیزی است که در سواد رسانه ای به آن توجه می شود.
در رابطه با تأثیرات نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که رسانه ها توانایی تبادل نظر درباره معنا را دارند. به این معنا که سواد رسانه ای یکی از مهارت های ارتباطی است که طی آن پردازش ها خود به خود صورت می گیرد و باعث کدگشایی از پیام های رسانه ای و ارتباط با دیگران می شود با تسلط به سواد رسانه ای اقشار مختلف می توانند بهتر به محتویات واقعی پیام ها دست پیدا کرده و با پیام های مناسب تری پاسخگوی پیام اولیه باشند و از آنجا که سواد رسانه ای آموزش و رشد معنایابی و معنا گذاریست توجه ویژه به این امر می تواند باعث رشد جامعه شود.
برگرفته از کتاب «نظریه سواد رسانه ای؛ رهیافتی شناختی» نویسنده دبلیو جیمز پاتر
No tags for this post.
عالی بود .من خودم رشته ام ارتباطاته .مطالعه ای دراین خصوص نداشتم متاسفانه . جالب بود برام
سپاس.ممنون از حسن توجهتون
سپاس.ممنون از حسن توجهتون