علم در 23خردادماه

  • روز جهانی آگاهی آلبینیسم
در 18 دسامبر 2014، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 ژوئن را "روز بین‌المللی آگاهی از آلبینیسم (زالی)" نامید. همچنین در 2013 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برای پیشگیری از حمله به افراد مبتلا به آلبینیسم و تبعیض علیه آنان به تصویب رساند.افراد مبتلا به آلبینیسم (زالی) با اشکال مختلفی از تبعیض در سراسر جهان رو به رو هستند. زالی هم چنان به لحاظ اجتماعی و پزشکی به شدت ناشناخته مانده است.ظاهر فیزیکی افراد مبتلا به زالی معمولاً موجب باورهای نادرست و توهمات برگرفته از خرافات می شود که منجر به نادیده گرفتن پرورش این دسته از کودکان و طرد اجتماعی آن ها می شود. در نتیجه انواع متنوعی از بدنامی و تبعیض علیه این کودکان شکل می گیرد.

 
  • بازگشت کپسول فضاپیمای هایابوسا ژاپن

هایابوسا در سال 2005 توانست بر روی سیارک "ایتوکاوا" که شبیه به یک سیب زمینی 500 متری است، فرود بیاید. اما پیش از آن بد شانسی های متعدد از سرعت انجام ماموریت کاسته بود برای مثال پس از اینکه در سال 2003 به فضا پرتاب شد مورد اصابت یکی از شدیدترین شعله های خورشیدی قرار گرفت که این شعله منجر به تخریب باله های خورشیدی فضاپیما شد.سرانجام هایابوسا در 13 ژوئن 2010 به زمین بازگشت، یعنی با سه سال تاخیر و نمونه های جمع آوری شده از سطح سیارک را در اختیار دانشمندان قرار داد. با این همه بازگشت هایابوسا نیز چندان آسان نبود زیرا این فضاپیما در حین عبور از اتمسفر و فرود در استرالیا به کلی سوخت و کپسول حاوی ذرات غبار سیارک آن به زمین فرود آمد.

  • تولد جولز ژان باپتیست وینسنت بردت

جولز ژان باپتیست وینسنت بردت متولد 13ژوئن 1870بود . وی ایمونولوژیست بلژیکی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1919 برای تحقیق  روی سیستم ایمنی بدناست. وی در  6 آوریل 1961 درگذشت.

  • تولد لوئیس والتر الوارز

لوئیس والتر الوارز متولد 13ژوئن 1911 بود . وی مخترع و فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1968 برای مطالعه بر روی ذرات زیراتمی با عمر کوتاه بود . وی در  1 سپتامبر 1988 درگذشت.

  • تولد جان فوربس نش

جان فوربس نش متولد 13ژوئن 1928 بود . وی ریاضیدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل علوم اقتصادی 1994 برای تحقیقات هندسه جبری، تکامل نظریه بازی و توسعه تعادل نش است. او در  23 مه 2015 درگذشت.

  • تولد پل لاورنس مودریچ

پل لاورنس مودریچ  متولد 13ژوئن 1946 است. وی بیوشیمیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 2015 برای تحقیق در حوزه ترمیم جفت شدگی اشتباه DNA است.

  • درگذشت جورج فون بیکشی

جورج فون بیکشی متولد 3ژوئن 1899 است. وی بیوفیزیست مجارستانی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1961 برای تحقیقات بر روی عملکرد حلزونی در سیستم شنوایی پستانداران بود . وی در 13 ژوئن 1972درگذشت.

  • تولد جيمز كلارك ماكسول

جِيمز كلارْكْ ماكْسْوِلْ، فيزيك‏دان برجسته انگليسي در 13 ژوئن 1831م در شهر ادينبورو، در اسكاتلند به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي خود را در آن شهر آغاز نمود.وي در اين كتاب توانست با مجموعه چهار معادله كوتاه خود، واكنش و تاثير متقابل ميدان ‏هاي الكتريكي و مغناطيسي را به درستي شرح دهد و به عنوان مكتشف و بنيان‏گذار قوانين نور و الكتريسيته معرفي شود. ماكسول معادلات ساده‏اي ابداع كرد كه كليه پديده‏ هاي مختلف برقي و مغناطيسي را توجيه مي‏كرد.

وي هم‏چنين دريافته بود كه تمامي مولكول‏هاي يك گاز با سرعت واحدي حركت نمي‏كنند، از اين رو فرمولي به دست آورد كه نشان مي‏داد چه بخشي ازمولكول‏هاي يك گاز در حرارت مورد نظر، با چه سرعت مشخصي حركت خواهند كرد. اين فرمول كه فرمول انتشار ماكسول خوانده مي‏شود، يكي از پر استفاده ‏ترين فرمول‏هاي عملي رياضي است و كاربردهاي مهمي در شاخه ‏هاي فيزيك دارد. عمر جِيمز كلارك ماكسول كوتاه بود و سرانجام در پنجم نوامبر 1879م در 48 سالگي در گذشت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا