6دستاورد جدید و فناورانه ایرانی

امروز صبح دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری ایران نیز به این منظور در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد؛ در این نمایشگاه بیش از 110 شرکت فناور داخلی و خارجی از 15 کشور مختلف دنیا حضور دارند. عمده دستاوردهای ارایه شده در این نمایشگاه در 6 حوزه مرتبط با انرژی، نفت و گاز، ICT و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، هوا فضا، زیرساخت و فناوری و نانو زیست فناوری است. برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا برخی از دستاورد های این نمایشگاه را معرفی کنیم.

رباتی به نام سینا برای انجام جراحی

ربات جراح سینا از جمله مهمترین دستاوردهای ارایه شده در این نمایشگاه است. این ربات  به نام ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نامگذاری شده و متناظر با ربات داوینچی( ساخت کشور آمریکا ) است. سیستم پیشرفته جراحی  این ربات از راه دور و از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می شود. این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می‌گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول نیز یک مانیتور قرار دارد که جراح می تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند. تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می گیرد که جراح می تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند.

شارژ مجدد باطری با فناوری ایرانی

تاکنون محققان نتوانسته اند باطری های خشک غیر قابل شارژ را پس از تخلیه دوباره شارژ کامل کنند. حتی روی تمامی باطری‌ها ذکر شده در صورت شارژ مجدد امکان انفجار وجود دارد اما اخیرا یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی با اختراع محصولی به نام سوپر شارژ، انقلابی در صنعت برق و اقصاد به وجود آورده است.

امکان شارژ تمامی باطری ها، بهروری بیشتر، قیمت مناسب، جلوگیری از خروج از کشور و پیشگیری از آلودگی محیط زیست از جمله مزایایی این طرح است.

مچ بندی که دمای بدن را خنک می کند

یکی دیگر از دستاوردهای این نمایشگاه ساخت مچ بند خنک کننده است؛ با استفاده از این مچ بند خنکی مطبوع تا ساعت‌ها روی بدن احساس می شود. در این مچ بند موادی استفاده شده است که توانایی جذب و نگهداری مقادیر زیادی آب را دارد. این امر امکان استفاده از مچ بند به مدت طولانی را ممکن می سازد؛ آب سرد با جذب گرمای اضافی جریان خون عمل خنک کردن بدن را انجام می دهد.

بسته بندی و کنترل هوشمند میوه‌ها و سبزی‌ها

یکی از شرکت های حاضر در نمایشگاه  هم با ارایه نانو پلیمرهای سیلیکونی برای نخستین بار در کشور گام بلندی در جهت تولید بسته بندی های کنترل کننده و هوشمند برداشته است. نفوذ اکسیژن و بخار آب از لایه های مواد تشکیل دهنده بسته بندی از مهمترین عوامل فساد مواد غذایی در بسته بندی های متداول امروزی است. محققان این شرکت با ارایه این فناوری، نانو ذرات را به گونه ای در این پلیمرها آرایش داده اند که مانند سدی از عبور اکسیژن و بخار آب جلوگیری کرده و قابلیت نگهداری مواد غذایی را تا چند برابر افزایش می دهد.

نمایشگر های سه بعدی 3d Pixels 

فناوری تری دی پیکسلز نوعی سیستم تصویر ساز سه بعدی در زمره رسانه های فوق مدرن محسوب می شود که با تلفیق انعکاس های نوری در یک فضای سه بعدی واقعی، اشکال مختلفی با موضوع های دلخواه گرافیکی ایجاد می کند. این فناوری به جهت تلفیق دنیای مجازی با فضای سه بعدی واقعی جذابیتی فوق تصور مخاطبان ایجاد می کند. هر موضوع رسانه ای اعم از محصولات تجاری، آثار هنری، تندیس های معروف، اشیای تاریخی، بناهای خاص و…. می تواند با فناوری تری دی پیکسلز کاملا منطبق با واقعیت شبیه سازی شده و در یک فضای سه بعدی به صورت معلق در فضا به نمایش در آید. هم اکنون این فناوری به فراخور کاربردهای مختلف در ابعاد و اندازه های مختلف توسط یکی از شرکت های مبتکر فناوری  3d Pixels  در ایران تولید شده است.

ساخت دستگاه لوله مغزی سیار

لوله مغزی سیار از تکنولوژی های نوین در صنعت حفاری به شما می رود. این تکولوژی شامل یک لوله فولادی پیوسته بدون انقطاع به طول چند هزار متر است که روی قرقره ای گردان پیچیده می شود. امکان راندن ایمن لوله به درون چاه های نفت و گاز به وسیله این دستگاه فراهم شده و عملیات مختلف تعمیر، احیا، سرویس، اندازه گیری و انگیزش چاه از طریق مسیر ارتباطی این لوله انجام می شود. هم اکنون این طرح توسط محققان جهاد دانشگاهی علم و صنعت بومی سازی شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا