قطعا مافیای دارو داریم

 محمد پیرورام  در نشست خبری اولین همایش ملی «ایمنی در صنایع دارویی و شیمیایی»، اظهارداشت: در دنیا ۲۰۰۰ قلم دارو تولید می شود که ۷۰۰ قلم آن در ایران کاربرد دارد. ضمن اینکه ۵۰۰ قلم از این داروها در کشورمان از مصرف بالایی برخوردارند.

تولید ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشور

وی با اعلام اینکه ۹۰ درصد مواد اولیه ۲۵۰ تا ۲۷۰ قلم داروی تولید داخل در کشور تامین می شود، افزود: بیش از ۹۰ درصد کیفیت دارو مربوط به استفاده از ماده موثره و اولیه دارو است. در واقع، اثربخشی دارو ناشی از ماده موثره آن است که همراه مواد جانبی می بایست به عنوان دارو استفاده شود.

پیرورام، صنعت دارویی را جزو صنایع استراتژیک دانست و گفت: در کشور ۷۴ کارخانه داروسازی داریم و ۵۱ کارخانه نیز مواد اولیه دارویی را تولید می کنند که مجموعه اینها صنعت دارویی کشور را تشکیل می دهد.

سرمایه ۵ شرکت واردات دارو

وی همچنین از وجود ۲۰۰ شرکت بازرگانی در امر واردات دارو در کشور خبر داد و افزود: سرمایه ۵ شرکت بیش از ۵ برابر سرمایه ای است که در صنعت دارویی کشور وجود دارد و این نشان می دهد که تجارت دارو از اهمیت ویژه ای در ایران و دنیا برخوردار است.

ماجرای مافیای دارو در ایران

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارو، در ادامه به وجود مافیای دارو اشاره کرد و گفت: اهمیت تجارت دارو باعث شده تا شاهد بروز مافیای دارو در دنیا باشیم و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بطوریکه همین مافیای دارو، تولیدکنندگان دارو را تحت فشار قرار می دهد.

وی با اعلام اینکه تولید دارو بر اساس فارماکوپه انجام می شود که در تمام دنیا تسری دارد و کارخانجات دارویی ملزم به رعایت آن هستند، تاکید کرد: مطرح کردن داروی بی کیفیت و با کیفیت، کار سوداگران دارو است برای اینکه بتوانند داروی خارجی را استفاده کنند، در حالی که داروی بی کیفیت وجود ندارد.

پیرورام با اعلام اینکه تولید داروی ژنریک به معنای پایین بودن کیفیت آن نیست، ادامه داد: تجویز القایی دارو در تمام دنیا ممنوع است ولی در ایران هنوز این مسئله قانونگذاری نشده است.

پزشک حق تجویز «برند» دارو را ندارد

وی با بیان این مطلب که پزشک حق نوشتن «برند» دارو در نسخه بیمار را ندارد، اظهارداشت: متاسفانه تحمیل داروی خارجی به صورت سازمان یافته در ایران در حال بروز است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارو، با عنوان این مطلب که مواد دارویی و داروی ایرانی در حال صادرات به ژاپن و کانادا است، افزود: حتی کشور آلمان هم از ایران دارو تهیه می کند اما اجازه نمی دهند که منعکس شود.

پیرورام به موضوع واردات دارو اشاره کرد و افزود: دارو می بایست از کشورهایی وارد شود که دارای مجوزهای بین المللی FDA و EMA هستند. اما متاسفانه مشاهده می شد که از کشورهایی مثل چین و هند نیز مواد اولیه تولید دارو وارد می شد که با بخشنامه ای که ماه گذشته سازمان غذا و دارو ابلاغ کرد، قرار شد مواد اولیه دارویی نیز مثل داروهای تمام شده، از کشورهای دارای مجوزهای بین المللی وارد شود.

به گزارش مهر ،وی با انتقاد از تبلیغات سوء علیه داروی ایرانی، گفت: تجویز القایی دارو، یکی از اقدامات مافیای دارویی است. در حالی که هنوز تحقیقات مستندی از بی کیفیت بودن داروی ایرانی ارائه نشده که اگر اینگونه بود، تولید داروهای ژنریک در کشور اتفاق نمی افتاد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا