جزایر کشور شناسامه دار می شوند

 پروین فرشچی روز سه شنبه در چهارمین روز از هفته محیط زیست در نشست خبری با بیان اینکه هنوز اطلاعات کاملی از جزایر کشور وجود ندارد، افزود: برخی از جزایر خالی از سکنه، صعب العبور و برخی فعالیت های نظامی در آنها انجام می شود بنابراین دسترسی به تمام آنها امکان پذیر نیست.وی اظهار کرد:یکی از ایرادهای اساسی در حوزه دریاها و اقیانوس ها نداشتن اطلاعات کافی از این پهنه های آبی است و اکنون که برنامه توسعه ای کشور بر روی دریاها، جزایر و سواحل متمرکز شده است، بنابراین بیش از هر زمان دیگری به جمع آوری اطلاعات نیاز داریم.

فرشچی ادامه داد: بر این اساس در تلاشیم وضعیت محیط زیست هر دریا را به تناسب شرایط و موقعیتی که دارد مشخص کنیم و قرار است نتیجه آن آخر خرداد ماه سال جاری مشخص شود که اگر بنا به هر دلیلی انجام نشد تا مرداد به پایان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: محیط زیست دریایی کشور در چند دهه اخیر آنطور که باید مورد توجه دولت ها قرار نگرفته است در حالی که دریاها و سواحل سرمایه ملی و قلب اقتصاد کشور هستند از این رو به توجه بیشتری نیاز دارند.

فرشچی گفت: از طریق دریا با 12 کشور به طور مستقیم ارتباط داریم و همین آبراهه ها موجب برقراری ارتباطات بسیار قوی بین کشورها می شود.
وی افزود: به غیر از منابع نفت و گاز،حمل و نقل در خلیج فارس و دریای عمان، برنامه های اکتشافی و صید خاویار در دریای خزر کار مهم دیگری بر روی آبهای کشور انجام نشده است در حالی که دریاها منبع مواد غذایی هستند که توان توسعه گردشگری بالایی دارند، همچنین می توان از موجودات دریایی مواد دارویی به دست آورد.

فرشچی درباره ساکنان ساحلی کشور گفت:به جزء سواحل شمالی کشور که زیر ساخت های زندگی در آنها فراهم است سواحل جنوبی جمعیت زیادی را در خود جای نداده است چون اقتصاد آن منطقه بسیار وابسته به نفت و گاز است.

*** بازنگری قوانین دریایی

وی اظهار کرد: قوانین و مقررات محیط زیستی کشور کلی هستند در حالی که با توجه به حساسیت هایی که از نظر ژئوپلتیک، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست اکوسیستم های دریایی وجود دارد، در حال بازنگری قوانین محیط زیستی و تهیه قوانین خاص دریایی هستیم.

فرشچی گفت: اگر از وضعیت محیط زیست کشور اطلاعاتی در اختیار نداشته باشیم و دریاها را به طور مداوم پایش نکنیم قطعا در رقابت با جامعه جهانی دچار مشکل خواهیم شد و در دفاع از حق خود و ادعای خسارت موفق نخواهیم بود.
وی تاکید کرد:البته پایش مداوم و تدوین نحوه ادعای خسارت مستلزم داشتن تجهیزات، نیروی انسانی، برنامه و بودجه است که در حال حاضر به علت نداشتن امکانات لازم پایش منظم انجام نمی شود.

*** محیط زیست باید در تمام برنامه های کلان حضور داشته باشد

فرشچی اظهار کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست دریایی در اقتصاد کشور، نیازمند حضور در تمام بخش ها و برنامه ریزی های کلان هستیم که یکی از سیاست های معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست است.وی تاکید کرد: تا زمانی که هر سازمان به طور فردی به منافع خود نگاه کند نتیجه خوبی به دست نخواهد امد در حالی که باید نگاه ها فرابخشی باشد.
فرشچی ادامه داد: شاید 70 درصد توسعه در برنامه 5 ساله آینده کشور در استان های ساحلی دیده شده است که اگر زمینه همکاری با نهادهای مختلف به وجود نیاید توسعه در میر صحیحی قرار نخواهد نگرفت و هر نهادی مسیر خودش را طی می کند.
وی تاکید کرد: بنابراین باید در تمام برنامه های کلان حضور داشته باشیم که این امر محقق شده است زیرا اکنون سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه های توسعه فناوری، گردشگری دریایی و توسعه صنایع دریایی برنامه ششم توسعه حضور دارد.

فرشچی گفت: به عنوان مثال در این راستا برنامه اقدام ملی حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، دریای عمان و خزر با رویکرد تعامل فرابخشی تهیه شده است.

*** ایجاد شبکه آزمایشگاهی

وی اظهار کرد: در برخی از استان ها چند آزمایشگاه دریایی وجود دارد که شاید فعالیت این تعداد در یک استان ضرورت نداشته باشد.وی افزود: می توان با مطالعه بر روی ظرفیت آزمایشگاه ها، محیط زیست منطقه و نیاز آنها به نوع تجهیزات یک شبکه آزمایشگاهی در کشور ایجاد کرد که بر این اساس مثلا دو نوع آزمایش در یک آزمایشگاه و یک سری آزمایش های دیگر در آزمایشگاه دیگری انجام می شود که این کار در حال بررسی است.

وی درباره دریای خزر گفت: نوسانات آب دریای خزر امری طبیعی است و قابل پیشگیری نیست، بین سال های 2005 تا 2007 مطالعه ای در قالب همکاری های منطقه خزر توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز مطالعات خزر انجام شد تا روند نوسانات آب در خزر را بررسی کنند.

فرشچی با بیان اینکه در این مطالعه سه پارامتر مد نظر قرار گرفت افزود: در این مطالعه بالا آمدن سطح آب خزر 10 سانتیمتر، 50 سانتیمتر و یک متر در نظر گرفته شد و مطالعه با این هدف پیش رفت که اگر سطح آب به اندازه هر کدام از این پارامترها افزایش یابد چه اتفاقی می افتد.

وی ادامه داد: این مطالعه انجام شد اما در چند سال اخیر روند بالا امدن آب دریای خزر متوقف شد و نه تنها افزایش نیافت بلکه حدود 30 سانتیمتر نیز کاهش یافته است.

*** اهمیت ارزش گذاری دریاها

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: در زمان جنگ تحمیلی میان ایران و عراق جامعه جهانی هیچ توجهی به محیط زیست آبهای کشور نکرده بود و در همان زمان از محیط زیست دریایی ایران به عنوان تروریسم زیستی یاد می کردند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در حالی که در جنگ میان عراق و کویت، جامعه جهانی به دفاع از محیط زیست دریایی منطقه مورد مخاصمه پرداخت و در همان زمان اعتراض خود مبنی بر اینکه چرا شرایط محیط زیست ایران در زمان جنگ تحمیلی در نظر گرفته نشد را به سازمان ملل بردیم زیرا در این تبعیض اهمیت ارزش گذاری دریاها در کشور ما نادیده گرفته شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا