چرا پرونده الکترونیک سلامت مهم است؟

اغلب ما ایرانیان دفترچه بیمه داریم که در آن پر از نسخه های پزشک های معالج است. نکته ای که وجود دارد این است که این دفترچه ها تمام می شود و یا منقضی می شود و هرازگاهی باید آنها را عوض کرد. از سیستم ثبت دستی مدارک و پرونده های مرتبط با بیمار در بیمارستان ها هم که اگر چیزی نگوییم بهتر است.

این در حالیست که، اطلاعات مربوط به بیماری های افراد آنقدر ارزشمند است که در صورت حفظ و نگهداری این داده ها می توان روند کلی بیماری ها را در کشور پیش بینی کرد.

بحث راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت کشور حدود 13 سال پیش با همین هدف مطرح و در رابطه با آن گفته شد که اگر سیستمی وجود داشته باشد که بتوان داده های مربوط به بیماری هر شخص را ذخیره سازی کرد، می توان از دل این داده ها دانش و قوانین بسیار با ارزش استخراج کرد.

به گونه ای که این دانش و قوانین در تمام جنبه های سیستم های سلامت کاربردی بوده و نتایج معجزه آسایی در پی خواهد داشت.

به عنوان مثال از طریق این پرونده الکترونیک فرآیند پذیرش، ترخیص بیمار و همچنین، طرح ریزی سیاست های کلان سلامت در کشور به راحتی و علمی و اصولی پیش می رود.

اما متاسفانه پیاده سازی این طرح در کشور نیز با وقفه مواجه شده است منتقدان به عملکرد دولت در این زمنیه در پاسخ به اظهارات برخی از مسوولان مبنی بر پیاده سازی طرح پرئنده الکترونیک در کشور متعتقدند، سامانه‌های متعددی که اکنون در حوزه بهداشت و درمان کشور فعالیت می کنند به هیچ وجه پرونده الکترونیک سلامت نیستند. چراکه، برای استقرار این طرح به همکاری بخش خصوصی احتیاج داریم، ضمن اینکه آماده شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، و ایجاد انگیزه برای سازمان‌های مربوطه نیز از موارد اصلی اجرای این طرح است.

بنابر اخبار منتشر شده آخرین وعده ای که در رابطه با راه اندازی و اجرای این طرح در کشور داده شده، معاون وزیر بهداشت از تکمیل شدن پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان تا سال 1404 خبر داده است.

به تازگی نیز، سعید نمکی وزیر بهداشت کشور در رابطه با ساماندهی پرونده الکترونیک سلامت گفته است: پرونده الکترونیک سلامت اقدام بسیار مهم و اساسی است که در این مدت پیگیری کردیم.از این رو، این طرح در این مدت کوتاه با پیگیری‌ها و تلاش‌های بی وقفه تمامی دست اندرکاران در ستاد و دانشگاه ها، به نتایج خوبی رسیده و افتخار بزرگی محسوب می‌شود؛ چراکه پرونده الکترونیک سلامت در واقع، ریل گذاری ارزنده‌ای برای نظام سلامت و فعالیت‌های بعدی مانند، پزشکی خانواده و نظام ارجاع خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان بالاخره چه می شود؟ آیا در نهایت کاربرد اثرگذاری از آن خواهیم دید یا این طرح هم مانند صدها طرح دیگر دولت فقط در حد یک نام باقی می ماند؟

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا