باکتری ضد استرس در خاک کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،به گفته محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» در آمریکا که این مطالعه را انجام داده‌اند، این کشف دلیلی دیگری است بر اینکه استرلیزه نبودن انسان برای سلامتی مفید است.

محققان در این مطالعه باکتری Mycobacterium vaccae را که یک باکتری زیست‌محیطی است را مورد بررسی قرار دادند.

مطالعات قبلی بر سلول‌ها و حیوانات آزمایشگاهی، نشان داده‌اند که باکتری M. vaccae می‌تواند التهاب را کاهش دهد و از ابتلا به استرس پیشگیری کند اما مکانیسم‌های مولکولی که اثرات ضد التهابی این باکتری را نشان دهند، مشخص نشده‌اند.

محققان در این مطالعه جدید محققان یک «تری‌گلیسیرید ضد التهابی منحصر به فرد» از باکتری خاک جدا و شناسایی کردند. آنها سپس نسخه اسید چرب آزاد این چربی را در سلول‌های موش سنتز و آزمایش کردند.

نام این اسید چرب 10(Z)-hexadecenoic acid است و محققان از فناوری‌های توالی نسل بعد برای بررسی تعامل این اسید چرب با ماکروفاژها (یک نوع سلول ایمنی) استفاده کردند.آنها مشاهده کردند که این اسید چرب به یک گیرنده خاص یا پروتئین سیگنال‌دهنده به نام PPAR در سلول‌های ایمنی می چسبد. این کار به نوبه خود مسیرهای مولکولی ایجادکننده التهاب را مسدود می‌کند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که آغشته کردن سلول‌های ایمنی با این اسید چرب قبل از به فعالیت واداشتن انها، مقاوت سلول‌های ایمنی را در برابر التهاب افزایش داد.

محققان این یافته را یک موفقیت بزرگ عنوان کردند چرا که یک عامل فعال در این باکتری و گیرنده این عامل فعال را در میزبان مشخص می‌کند.

آنها خاطرنشان کردند: به نظر می‌رسد زمانی که این باکتری خاک وارد سلول‌های ایمنی می‌شود، این اسید چرب ضد التهابی را آزاد می‌کند که سپس این اسید چرب به سلول‌های گیرنده PPAR می‌چسبد و باعث از بین بردن واکنش التهابی می‌شود.این یافته تاکید دیگری است بر اینکه تماس با باکتری خاک به روش‌هایی متفاوت از آنچه زمانی محققان تصور می‌کردند به سلامت انسان کمک می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Psychopharmacology منتشر شده است.