آیا نمره از مقطع متوسطه رخت برمی بندد؟

به تازگی زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه پای نمرات توصیفی قرار است به مقاطع متوسطه نیز باز شود. این در حالیست که برخی منتقدان این طرح معتقدند تکلیف این نوع ارزشیابی هنوز در مدارس ابتدایی مشخص نبوده و کماکان با چالش هایی مواجه است که در این وضعیت پیاده سازی این طرح در مقاطع متوسطه نیز نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه سبب بروز معضلاتی نیز می شود.

یک عضو فعال کانون صنفی معلمان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این موضوع گفت: درست است که سیستم ارزشیابی کیفی توصیفی مزایایی در حوزه آموزش به همراه دارد، اما چون در این سیستم نمره ای در میان نیست، ممکن است باعث نارضایتی دانش آموزان و خانواده هایشان شود.

عبدی ادامه داد: به بیان دیگر، متاسفانه شاهد آن هستیم که در این سیستم این تفکر در میان برخی از خانواده‌ها به وجود آمده که حتما تلاش و استعداد فرزندشان در حد بالاترین امتیاز بوده است.

این عضو کانون صنفی معلمان اظهار کرد: ضمن اینکه متاسفانه در مواردی هم شاهد آن هستیم که اولیا و مدیران مدرسه خودشان اصرار دارند که معلمان با امتیازهای غیرواقعی وضعیت دانش آموز را مطلوب جلوه دهند، که به دلیل نبود برگه امتحانی این کار به راحتی میسر است.

وی تاکید کرد: این در حالیست که دانش آموز وارد پایه تحصیلی بالاتر شده و آثار این موضوع در پایه بعدی مشاهده می‌شود، این موضوغ هم باعث ضعف پایه تحصیلی دانش آموزان می شود و هم اعتماد به نفس کاذب را در آنها تقویت خواهد کرد.

این در حالیست که موافقان این طرح نیز معتقدند، ارزشیابی برای یادگیری به معنای لرزیلبی دانش آموزان در طول یک سال تحصیلی است که از طرق مختلف و متعدد انجام گرفته و این ارزشیابی مداوم کمک می‌کند تا یادگیری به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. در این سیستم دیگر، به دانش آموزان با نمره برچسب زده نمی شود و آنها قضاوت نمی شوند. ضمن اینکه با این فرض که تمامی دانش آموزان توانایی یادیگیری دارند در شرایط نبود نمره، استرس آنها کاهش یافته و می توانند در شرایط مطلوب تری آموزش ببینند.

در هرحال، علیرغم انتقادات تندی که به این طرح وارد است، قرار است ارزشیابی کیفی پا را از دوره ابتدایی فراتر گذاشته و به دوره متوسطه قدم بگذارد. پیش از این نیز، مسوولان آموزش و پرورش نیز پیرامون این موضوع صحبت هایی کرده اند و معتقدند، استفاده از این روش برای دوره متوسطه نیازمند بررسی های کارشناسی و استخراج جزئیات و نحوه اجرای آن است.

بر اساس این گزارش، در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش‌آموزان به پایه‌های بالاتر گذاشته شده مگر زمانی که دانش‌آموزان دارای ناتوانایی‌های ذهنی باشند.

علیرغم تمام اما و اگرهایی که پیاده سازی این سیستم در مدارس کشور مطرح کرده است سوال اساسی در رابطه با این طرح این است که آیا این سیستم با امکانات فعلی آموزشی ما همخوانی دارد یا نه؟

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا