کنترل اندام مصنوعی از طریق مغز

ده سال پیش ، بخش گردن به پایین بدن  بیماری با نام  اریک سورتو (Erik Sorto) در یک حادثه تیراندازی  فلج شد اما در حال حاضر وی با کمک اندام مصنوعی و پیشرفت های فن آوری پزشکی که اخیرا در ایالات متحده امریکا ایجاد شده ، می تواند دوباره برخی از ساده ترین لذت های زندگی خود را تجربه کند .

جراحان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California) دو قطعه کوچک الکترود را در مغز بیمار قرار داده اند که توسط کابل به کامپیوترها مرتبط می شود و می تواند به پردازش و رمزگشایی سیگنال های مغز بپردازد . این سیگنال های رمزگشایی شده به محل بازوی روباتیک فرستاده شده تا حرکت آن را کنترل کند

اریک سورتو در توضیح عملکرد بازوی روباتیک می گوید : اول به این بازوی روباتیک فکر می کنم . چشم هایم را می بندم و کاری که می خواهم با این بازو انجام دهدم تصور می کنم .

قابل ذکر است که پس از جراحی و بهبود کامل ، نحوه کار با بازوی رباتیک به اریک سورتو آموزش داده شد . دانشمندان معتقد هستند ، این که در یک روز این بیمار توانست کنترل عضو خود را به دست آورد برایش بسیار شگفت انگیز و هیجان انگیز بوده است .

چالز وای لیو (Charles Y Liu) جراح مغز و اعصاب در رابطه با این عمل جراحی و عملکرد آن می گوید : ” در حال حاضر ما یک کنترل رابط مغز –  ماشین کاملا جدید داریم که باعث شده تا راه جدیدی در توسعه تکنولوژی ، فن آوری های  قابل تغییر گشوده شود . این  گونه تکنولوژی ها به طوری طراحی شده اند که بتواند به بیمارانی که دچار نقص عضو  و ضایعه مغزی – عصبی  شده اند ، کمک کند تا از استقلال بیشتری در انجام فعالیت های روزانه خود برخوردار شوند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا