علم در 18 خرداد ماه

  • روز جهانی اقیانوس

هشتم ژوئن مصادف با «روز جهانی اقیانوس‌ها» است که از سوی سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از این منابع گرانبها و نجات اقیانوس‌ها از خطر آلودگی و تخریب گونه‌ها نامگذاری شده است.

هر ساله در روز هشتم ژوئن مراسم "روز جهانی اقیانوس‌ها" برگزار می شود. برای نخستین بار و در سال 1992، پیشنهاد اختصاص روزی به این نام توسط هئیت کانادایی شرکت کننده در "اجلاس زمین" در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد. در سال 1998، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد. در سال 2002، دو سازمان حفاظت از محیط زیست به نام‌های "شبکه جهانی اقیانوس" و "پروژه اقیانوس" این روز را با استفاده از شبکه باغ وحش‌ها، آکواریوم‌ها و گروه‌های زیست محیطی خود در سراسر جهان جشن گرفتند. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صورت رسمی روز جهانی اقیانوس‌ها را در سال 2008 تعیین کرده و در هشتم ژوئن 2009 نخستین مراسم آن برگزار شد.

در نخستین مراسم روز جهانی اقیانوس‌ها، "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل، طی پیام خود به این موضوع اشاره کرد که برگزاری مراسم روز جهانی اقیانوس‌ها به ما اجازه می دهد تا راه‌های مختلفی که اقیانوس‌ها و جوامع انسانی را مرتبط می کنند، مورد توجه قرار دهیم. همچنین، این روز فرصتی برای شناسایی چالش‌هایی است که در حفظ ظرفیت‌های تنظیم شرایط آب و هوایی، تامین خدمات ضروری زیست‌بوم، فراهم کردن معیشت پایدار و تفریح ایمن موثر هستند.

  • روز جهانی تومور مغزی

پس از سرطان خون، تومور مغزی شایع‌ترین نوع سرطان در میان کودکان است.18خرداد به عنوان روز جهانی تومور مغزی شناخته است.تومور مغزی یک توده غیرطبیعی در مغز است که بنا به ماهیت سلول‌های تشکیل دهنده، می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. تومور مغزی به عبارت دیگه نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه‌ای سخت و تو پُر، یا یک تومور (رشد غیرطبیعی سلولی)، در داخل مغز یا کانال مرکزی نخاع است.

  • اختراع كبريت در آلمان

در هشتم ژوئن 1830م كبريت ابتدايي توسط كامبرْر مخترع آلماني ساخته شد. مهم‏ترين تفاوت كبريت اوليه با كبريت‏هاي امروزي، كُندي احتراقِ آن بود. بعد از كامبرر چندين محقق ديگر بر روي كبريت ساخته شده توسط كامبرر كار كردند تا اين كه فيليپْسْ امريكايي موفق شد كبريتي مشابه كبريت‏هاي امروزي بسازد.

  • اختراع جاروبرقي در امريكا

اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع در آمریکا به ثبت رسید.

  • درگذشت ذبيح ‏اللَّه منصوري

استاد ذبيح اللَّه حكيم الهي رشتي مشهور به ذبيح اللَّه منصوري فرزند انتخاب الدوله از رجال رشت، در سال 1288 ش در اين شهر زاده شد. پس از گذراندن دوره ابتدايي براي ادامه تحصيل به همراه پدر راهي فرانسه شد و پس از بازگشت به ايران، به كار ترجمه پرداخت. استاد منصوري نويسنده و مترجم فعالي بود و بيش از صد و پنجاه كتاب و نزديك به هزار مقاله كه اغلب در مجله خواندني‏ها چاپ مي‏شد، توسط او ترجمه شده ‏اند. ذبيح اللَّه منصوري همچنين نخستين كسي بود كه آثار موريس مترلينگ، نويسنده بلژيكي را به فارسي ترجمه كرد. وي سرانجام در 18 خرداد 1365ش در 77 سالگي بر اثر ناراحتي قلبي در گذشت.

  • تولد فرانسیس هری کامپتون کریک

فرانسیس هری کامپتون کریک متولد 8ژوئن 1916 بود . وی زیست شناس انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1962 برای کمک به کشف ساختار DNA بود. وی  28 ژوئیه 2004 درگذشت.

  • تولد کنت گدس ویلسون

کنت گدس ویلسون متولد  8 ژوئن 1936 بود. وی  فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1982 برای تحقیقات در حوزه تغییر فاز بود که در  15 ژوئن 2013 درگذشت.

  • تولد اریک فرانسیس ویشاوس

اریک فرانسیس ویشاوس متولد 8ژوئن 1947 است.وی زیست شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1995 برای تحقیقات در حوزه نشانگر کنترل ژنتیکی رشد جنین است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا