از خونریزی های پوستی جلوگیری کنید

ضمن اینکه از دیگر علائم این بیماری می توان به حافظه ضعیف، ضعف عمومی در بدن، سرگیجه، خستگی، کاهش انرژی، تنگی نفس، کند شدن فرآیند بهبود زخم ها، سردرد، افسردگی روحی و روانی، داشتن انگشتان، لب ها و نرمه گوش رنگ پریده اشاره کرد.

کم خونی عمدتا به دلیل کاهش تشکیل سلول های قرمز خون، نقص در مغز استخوان یا مصرف ناکافی آهن، پروتئین و ویتامین ها به وجود می آید. علاوه بر این، از دست دادن بیش از حد خون به دلیل جراحت و خونریزی نیز می تواند باعث کم خونی در افراد شود.

علاوه بر اینها، فقدان اسید گوارشی (اسید هیدروکلریک) مورد نیاز برای جذب آهن و پروتئین ها و فشارهای روحی روانی، اضطراب و نگرانی که در تولید اسید هیدرو کلریک در بدن اثر می گذارند نیز از دیگر عوامل شایع بروز این مشکل در افراد است. مصرف بسیاری از داروهایی که ویتامین E بدن را کاهش می‌دهد یا مصرف داروهایی که مواد مغذی مورد نیاز در ساختن سلول های قرمز خون را غیر فعال می کند نیز در کم خونی موثر است. در نهایت انگل ها و کرم های رود ه ای نیز از دیگر دلایل کمتر شناخته شده ای هستند که می توانند در بروز کم خونی موثر باشند.

برای مقابله با هر بیماری می توان زیر نظر پزشک و متخصص از داروهای گیاهی بهره برد. طبق آخرین یافته های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، گیاه یونجه با نام علمی Medicago Sativa و نام عمومی Alfalfa می تواند در افزایش اشتها، هضم غذا و بهبود سوء تغذیه موثر واقع شود.

عصاره برگ گیاه یونجه به غیر از کاهش ترشح اسید معده، در درمان زخم معده و مشکلات روده ای نیز موثر شناخته شده است.از دیرباز الیام یونجه به علت اثر سریع و قابل توجه در درمان بیماران مبتلا به کمبود ویتامین C، افزایش سرعت التیام بافتی و کاهش تورم مورد استفاده قرار می گرفته است.

همچنین، در بررسی های صورت گرفته پیرامون این گیاه به نقش مثبت آن درتحريک سول های فیبروبلاست، کندروبلاست و کندروسیت ها نیز اشاره شده است.

مهمتر آنکه در طب سنتی ازیونجه به عنوان مکمل خون نامبرده می شود. در بررسی های اتنوبوتانیکال فارماکولوژی مشخص شده است که از گیاه یونجه به منظور جلوگیری از خونریزی های پوستی و تسریع فرآیند انعقاد استفاده می شود. این گیاه حاوی مقادیر قابل توجه آهن، کلسیم، ویتامین های A ،K ،C  و آمینواسیدهای لیزین، فنیل آالنین، آسپاراژین و سیسيتئین است.

یونجه به دلیل دارا بودن منگنز از طریق کاهش فعالیت آنزیم های اصلی متابولیسيم گلوکز در کبد، نه تنها باعث کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه اثرات ضد دیابتی می شود، بلکه با تحريک سلول های بتا پانکراس سبب تحریک ترشح انسولین از این سلول ها نیز می شود.

 

دکتر نسیم زرین پنجه_ محقق پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا