نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر روانی تلقین و استرس در افزایش وزن خانم ها

پژوهش های جدید نشان می دهد ، زمانی که زنان به دلیل اضافه وزن یا چاقی توسط اعضای خانواده ، دوستان و یا جامعه مورد سرزنش و انتقاد قرار می گیرند ، بر وزنشان افزوده می شود . در حالی که زنان دیگری که  با همین شرایط از سوی اطرافیان  خود پذیرفته می شوند و به دلیل وضعیت جسمی و وزنشان مورد انتقاد قرار نمی گیرند ، از ثبات وزن بهتری برخوردار هستند و در برخی مواقع حتی با کاهش وزن نیز روبرو می شوند .

پروفسور Christine Logel از دانشگاه واترلو (Waterloo) در کانادا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه توضیح می دهد که در نظر عموم این گونه رایج شده است که اگر از اضافه وزن و چاقی کسی انتقاد شود و در کم کردن وزن او را ترغیب کنند ، به این فرد کمک شده است ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این نظریه نتیجه عکس داشته و باعث اضافه وزن بیشتر شخص می شود . او در ادامه اظهار داشته است که احساس خوب در زنان باعث می شود تا فعال تر شوند و در خوردن نیز معقول تر رفتار کنند .

از سوی دیگر احساس پذیرش بی قید و شرط باعث کم شدن استرس می شود که در نتیجه آن ، وزن به حالت ثابت باقی می ماند و یا روندی رو به کاهش در پی می گیرد . در واقع استرس عامل اصلی اضافه وزن در زنان محسوب می شود و با کم کردن یا از بین بردن آن می توان به نتایج دلخواه دست یافت .

محققان در این پژوهش های جدید به مطالعه و بررسی میزان پذیرش وزن زنان جوان از سوی اطرافیان  و خانواده هایشان پرداختند . آنها دریافتند که زنان جوانی که از نظر وزن جسمانی مورد پذیرش تعداد کمی از اعضای خانواده و دوستان قرار می گیرند به طور متوسط دو کیلوگرم  در سال بر وزنشان افزوده می شود در حالی که زنانی که بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرند ، در حدود 450 گرم از وزن خود را طی مدت زمان مشابه از دست می دهند .

نتایج کلی تحقیات انجام شده نشان می دهد که از آن جهت که زنان بیشتر از مردان نگران وزن خود هستند و در پی آن از پذیرفته شدن و یا سرزنش دیدن نگران هستند و همواره استرس این موضوع آنها را منقلب می سازد ، این مساله بر روند افزایشی یا کاهشی وزنشان موثر است . زمانی که زنان از سوی تعداد بیشتری از افراد اطراف خود مورد پذیرش قرار گیرند ، احساس بهتری پیدا کرده و این احساس به کم کردن استرس آنها کمک می کند که در نتیجه آن به یک ثبات وزن و یا حتی روند کاهشی وزن نیز دست پیدا می کنند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله روابط شخصی (Personal Relationships) به چاپ رسیده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل