گذر از تنگناها و تحریم‌ها با اتکا به دانش ایرانی

این شركت هـا با وجود آنكـه بـه سـرمایه گـذاری كمتری نیاز دارند، بازدهی بیشـتری داشـته و در ایجـاد اشـتغال، ایجـاد بسـتر مناسـب بـرای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات ایـن كشـورها، نقـش مهمـی دارنـد. چرا که شـركت هـای كوچك و متوسط آسان تر می توانند خود را بـا تغییـرات پرشـتاب محیطـی منطبـق كـرده و نسبت به عوامل اقتصادی و سیاسی سریعتـر واكـنش نشـان می دهند.

همچنین این شركت ها نقش شگرفی در تامین نیازهای اساسی و راهبردی شركت ها، صنایع و سازمان های دیگر دارنـد كـه ایـن امـر می تواند در كـاهش فراگیـر اثـرات تحـریم هـای بین المللی بر كشور قابل توجه باشد.

سهم شرکت‌های دانش بنیان در چالش‌های سیاسی- اقتصادی

سرمایه اصلی شركت های دانش بنیان، دانش نهفته در كالای آنهاست بنابراین سـرمایه آنها كمتر در خطر تحـریم و محـدودیت‌هـای سیاسـی و مـادی و امنیتـی اسـت. مهـمتـرین سرمایه یك شركت دانش بنیان نیروی انسانی، اطلاعات و دانش انباشته شده در این شـركت و كالای تولیدی آن است.

چالش های سیاسی و فشارهای بی وقفه و روز افزون كشورهای غربـی علیـه جمهـوری اسلامی ایران در سال هـای اخیـر، ضـرورت هـایی را در تغییـرات بنیـادی و اصـلاح الگـوی مصرف، تلاش روز افزون، تولید ملی و حمایت از كـار و سـرمایه ایرانـی، بـه وجـود آورده است.

طی 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، كشورهای غربی با اتكا به باور انحصاری بودن دانش و فناوری بالا، همواره با تحریم فروش این محصـولات بـه عنـوان اهـرم فشـاری قوی و موثر بر علیه كشورمان استفاده كرده اند. با گذر زمان و رشد دستاوردهای دانشمندان كشورمان، روز به روز اثر این تحریم ها كمترمی‌شود. هـر چنـد هنـوز تـا رسـیدن بـه نقـاط مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس با كمترین امكانـات و تلاش شبانه روزی متخصصان كشور برای دستیابی به پیشرفته ترین تجهیزات فناورانه جنـگ الكترونیك و كسب برتری‌های مورد نیاز در میادین مبارزه، مهندسان ما را بـه توانمنـدترین محققان تاریخ كشورمان تبدیل كرد. با پایان یافتن جنگ تحمیلی، بیشتر این افراد با تشكیل گروه‌های متخصص در قالب شركت‌های كوچك و متوسط، یا جذب در صـنایع سـنگین، نظامی و هوافضا، به ایـن تـلاش ادامـه دادنـد . در این بین سـهم رشـته هـای الكترونیـك، بـرق، كنتـرل، مخابرات و كامپیوتر به عنوان گرایش های نزدیك به هم و با توجـه بـه جـذابیت آنهـا و نیـز مكمل بودن برای بیشتررشته‌های دیگر، همواره قابل توجه بوده است.

شرایط اقتصادی اکنون کشور با وجود تحریم های ناعادلانه نیز از این امر مستثنی نیست و می توان با اتکا به توان متخصصان کشور و نقش سازنده شرکت‌های دانش بنیان از تمام این تنگناها و تحریم ها عبور کرد.

نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها و تنگناها

غلام‌محمد زارعی، نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون صنایع و معادن به نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در عبور از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: طبیعتا شرکت‌های دانش بنیان در شرایط عبور از تحریم‌ها نقش بسیار عمده‌ای دارند چرا که وقتی ملت تحریم می‌شود کشورهای تحریم‌کننده به دنبال وابستگی‌ها می‌گردند تا از آن سوء استفاده کنند. این شرکت‌ها در به عرصه آوردن ایده‌های خود رشد چشمگیری داشته‌اند و این موضوع در جامعه هم نهادینه شده است. با همه این اوصاف هنوز استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت نپذیرفته است.

وی اظهارداشت: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک ضرورت باید در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد تا به این شرکت‌ها کمک کند و در نهایت این امر به شکوفایی اقتصاد کشور منجر شود. در عین حال این صندوق باید یک نگاه بلند مدت و آرمانی نسبت به شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد.

به گفته وی، اگر صندوق در تحقق اهداف شرکت‌های دانش بنیان مجدانه وارد شود می‌توانیم به اهداف بزرگی دست پیدا کنیم.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا