تاثیر پیام های توییتر بر تغییرات ارزش سهام

در عصر تکنولوژی اقتصاد اینترنتی یا همان اقتصاد دیجیتال، اقتصاد نوینی است که همه بخشهای اقتصادی و اجتماعی شامل خرده فروشی، حمل و نقل، سرویسهای مالی، تولید، آموزش، بهداشت، رسانه و… را شامل شده و بخش بزرگی از کسب و کارها در این نوع اقتصاد بر پایه فناوریهای دیجیتالی است.
از سوی دیگر، پیشبینی تغییرات ارزش سهام در بازار سهام یکی از موضوعات موردعلاقهی هر سرمایهگذار و یا پژوهشگر مالی است. زیرا یک سرمایهگذاری زمانی بیشترین سود را به همراه دارد که متضمن کمترین خطر باشد.
تغییرات ارزش سهام بر مبنای دلایل مختلفی ازجمله دلایل سیاسی، اقتصادی، افکار حاکم بر جامعه و … اتفاق می افتد. از طرفی با پیشرفت روزافزون فناوری و دسترسی عموم مردم به شبکه های اینترنتی و رسانه های اجتماعی، بستری مناسب برای بیان افکار و احساسات مردم پیرامون رویدادهای مختلف جامعه فراهم شده است. بنابراین لازم به نظر می رسد که طی فرآیند شناسایی نظرات بیان شده، بتوان به رفتارهای مؤثر در تصمیم های اقتصادی و مالی پی برد.
مقاله «پیش بینی تغییرات ارزش سهام بر مبنای تحلیل احساسی پیام های منتشرشده در توییتر» به طراحی و ارزیابی روشی می پردازد که تا حدودی بتواند تغییرات ارزش سهام پنج شرکت مطرح جهانی را بر پایه داده های استخراجی از شبکه های اجتماعی پیش بینی کند. این اطلاعات از طریق میکروبلاگ توییتر و تغییرات ثبت شده شاخص سهام پنج شرکت در طول یک دوره ده هفته ای در بازه زمانی ساعتی وروزانه به دستمیآید.
توییت ها براساس الگوریتم های یادگیریماشین نظیر SVM، Naïve Bayes دستهبندی و ارزیابی می شوند سپس با توجه به نتایج دستهبندی و استفاده از رابطه رگرسیون مقدار آتی ارزش سهام تخمین و بیان می شود. نتایج نشاندهنده میزان خطای کم بین ارزش واقعی سهام و مقدار تقریبی پیش بینی شده توسط مدل است.
بر اساس این گزارش، مقاله «پیش بینی تغییرات ارزش سهام بر مبنای تحلیل احساسی پیام های منتشرشده در توییتر» که توسط معصومه قلی زاده، هادی خسروی فارسانی، محمد احسان بصیری، از موسسه آموزش عالی صفاهان و دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد تالیف شده در پنجمین کنفرانس وب پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ارائه شده است.
No tags for this post.