تقویم نجومی خردادماه را بخوانید

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،کشور ما ایران از نظر نجوم شرایط خوبی دارد از این رو می‌توان بسیاری از رویدادهای نجومی را به راحتی رصد کرد. در همین راستا در صدد برآمدیم تا رویدادهای نجومی خردادماه امسال را مرور کنیم.

علی آزادگان، کارشناس نجوم فهرست رویدادهای خرداد ماه را اعلام کرد.

پنجشنبه ۲ خرداد

در این تاریخ، ماه و زحل در ساعت ۲:۴۵ بامداد به فاصله ۳۱ دقیقه کمانی از یکدیگر می‌رسند. در این حین زحل با قدر ۰.۳۳ در شمال ماه قرار دارد.

یکشنبه ۵ خرداد

در روز یکشنبه ساعت ۱۷:۴۵ ماه در بیشترین فاصله ۴۰۴۰۸۰ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد. همچنین در این تاریخ در ساعت ۲۱:۰۴ تربیع آخر ماه رخ می‌دهد.

دوشنبه ۶ خرداد

در این تاریخ در ساعت ۱:۵۰ بامداد سیاره کوتوله «سرس» در کمترین فاصله ۲۶۲ میلیون کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد.

چهارشنبه ۸ خرداد

سیاره کوتوله «سرس» در مقابله و در حداکثر درخشندگی از قدر ۶.۸ و در کنار پای صورت فلکی مارافسا مناسب برای رصد با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک است.

چهارشنبه ۱۵ خرداد

پس از غروب خورشید در این تاریخ، سیاره مریخ در ۲.۲ درجه‌ای هلال باریک ماه قرار می‌گیرد. دقیقاً ۸ درجه پایین‌تر از مریخ، عطارد قرار دارد که خیلی زود غروب می‌کند و شاید نتوان به راحتی آن را مشاهده کرد.

دوشنبه ۱۳ خرداد

در روز دوشنبه سیزدهم خرداد ماه، ساعت ۱۴:۳۳ ماه در محاق قرار می‌گیرد.

دوشنبه ۲۰ خرداد

در این روز (ساعت ۱.:۳۰) تربیع اول ماه رخ می‌دهد. همچنین در ساعت ۲۱:۰۱ سیاره مشتری را می‌توان به خوبی رصد کرد. در واقع بهترین زمان برای رصد مشتری این تاریخ است.

چهارشنبه ۲۲ خرداد

مشتری در کمترین فاصله ۶۴۱ میلیون کیلومتری زمین در تاریخ ۲۲ خرداد ماه قرار می‌گیرد.

جمعه ۲۴ خرداد

زودترین طلوع خورشید سال در ساعت ۵:۰۷ بامداد ۲۴ خرداد ماه رخ می‌دهد.

یکشنبه ۲۶ خرداد

در ساعت ۲۲:۰۶ مقارنه ماه و مشتری اتفاق می‌افتد. در این تاریخ همچنین سیاره مشتری از قدر ۲.۶- در جنوب ماه قرار دارد.

دوشنبه ۲۷ خرداد

ساعت ۱۳:۰۱ ماه بدر است.

چهارشنبه ۲۹ خرداد

در ساعت ۵:۲۰ بامداد مقارنه ماه و زحل با جدایی ۲.۳ درجه رخ می‌دهد؛ زحل از قدر ۰.۱۶ در شمال ماه می‌درخشد.

جمعه ۳۱ خرداد

انقلاب تابستانی در ساعت ۲۰:۲۵ رخ می‌دهد. خورشید در این لحظه به حداکثر میل سالانه می‌رسد و طولانی‌ترین روز سال به مدت ۱۴ ساعت و ۴۵ دقیقه فرا می‌رسد (طول دقیق روز برای شهرهای مختلف ایران متفاوت است اما برای همه طولانی‌ترین روز سال است).