علم در 3 خردادماه

• هفته جهانی تیروئید

هر سال 3الی10 خرداد ماه به نام هفته تیروئید نامگذاری شده است باتوجه به اینکه یکی از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در نوزادان کم کاری تیروئید می باشد غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال 1384 تاکنون در کشور ایران به عنوان یک برنامه کشوری در سیستم شبکه ادغام و کلیه دانشگاههای علوم پزشکی این برنامه را اجرا می نمایند.

• كشف واكسن ضد حصبه

واكسن بيماري حصبه ر 24مه 1888 كشف شد. اين واكسن را دو دانشمند فرانسوي بنام هاي وايدال و شانتمس كشف كردند و بعدها اين كشف مهم آنان را هاوكن دانشمند انگليسي كاملتر كرد باكتري بيماري حصبه از طريق دستگاه گوارش به بدن انسان وارد مي شود از اين رو مصرف خوراك و آب آلوده و يا تماس با بيمار مبتلا به حصبه موجب سرايت اين بيمارمي شود.

• كشف فلز روي

در 24 مه 1541م فلز روي پس از سه سال آزمايش، توسط پاراسْلوسْ، شيمي‏دان و پزشك سوئيسي كشف شد. تا قبل از آن، بشر اطلاعي از فلز رويْ نداشت و از آن پس، موارد استعمال رويْ چنان فراوان شد كه در حال حاضر، كاربرد وسيعي در صنعت دارد. روي، اولين فلز كشف شده در عصر جديد است و تا پيش از آن، تنها طلا، نقره، مس، سرب و آهن براي آدمي شناخته شده بود. باراسلوس هم‏چنين سفرهاي متعددي به مشرق زمين كرد. او در اين سفرها، ضمن آشنايي با علم كيميا، با بسياري از داروهاي شرقي نيز آشنا شد كه پزشكان اروپايي تا آن زمان از وجود اثرات شفابخش اين داروها بي‏ اطلاع بودند.

• مخابره تلگراف توسط ساموئل مورس

نخستین پیغام تلگرافی توسط مبدع آن ساموئل مورس در 24مه1223 از شهر واشنگتن دی‌سی به بالتیمور مخابره شد.

• درگذشت نیکولاس کپرنیک

نيكُلا كوپرنيك، ستاره‏ شناس معروف لهستاني در 19 فوريه 1473م در شهر تورن لهستان به دنيا آمد.وی ستاره شناس و ریاضیدان لهستانی و توسعه دهنده نظریه خورشید در مرکز منظومه شمسی بود.با اين حال از آن جا كه كوپرنيك، در قرون معاصر، به عنوان نخستين فرد اروپايى است كه به گردش زمين به دور خورشيد پي برد، وي را پدر علم نجوم لقب داده ‏اند. البته چند قرن قبل از كوپرنيك، ابوريحان بيروني، دانشمند مسلمان و منجم شهير ايراني، گردش زمين به دور خورشيد را كشف و در يكي از آثارش به آن اشاره كرده بود. نيكلا كوپرنيك سرانجام چند روز پس از انتشار كتابش، در 24 مه 1543م در هفتاد سالگي درگذشت.