ریزش مخاطب در رسانه های حزبی و دولتی

در عصر حاضر، رسانه های کشور ما با ریزش مخاطب مواجه هستند که این موضوع مهمی است. برخی از کارشناسان معتقدند برای تقابل با این چالش، رسانه باید یک بنگاه اقتصادی باشد، چراکه در غیر اینصورت شرایطی که الان وجود دارد بر فضای رسانه ها حاکم می شود. به گونه ای که امروزه در کشور هر رسانه ای وابسته به یک ارگان حکومتی، جناحی و یا حزبی است و از آنها تغذیه می شود.

این در حالیست که رسانه ها نباید به دنبال تامین منافع دیگران باشند و در عوض باید به سوددهی خودشان فکر کنند که در چنین شرایطی باید به دنبال جذب مخاطب باشند.

البته این کار آنقدرها هم ساده نیست چراکه، جذب مخاطب در وهله نخست در گرو جلب اعتماد آنهاست. وگرنه، با کمک های حزبی و یارانه و… در این حوزه به نقطه مطلوبی نخواهیم رسید. چنانکه امروز می بینیم مخاطبان به دلایل تاریخی اجتماعی و سیاسی و به دلیل عملکردهای سیاسی و جناحی برخی رسانه ها و همچنین گسترس رسانه های غیر رسمی و شبکه های اجتماعی، دیگر مانند گذشته به رسانه ها اعتماد ندارند. از سوی دیگر، تجهیز مخاطبان به سواد رسانه ای و تغییر نگرش آنها کار را برای رسانه های حزبی و دولتی سخت تر کرده است.

دکتر مهدی منتظر قائم در گفتگو با سیناپرس در تعریف مخاطب گفت: در یک فرآیند ارتباطی مخاطب یا گیرنده‌های پیام‌های ارتباطی هر انسانی را شامل می شوند که پیامی‌را با واسطه یا بی واسطه دریافت می‌کنند.

این استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات تصریح کرد: به طور کلی انسانها با واسطه یا بی واسطه بر یکدیگر تاثیر گذاشته و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. حال با مطرح شدن بحث رسانه‌های جمعی، بحث های نظری پیرامون تاثیرگذاری و تاثیرپذیری به وجود می آید.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه در اینجا این است که نمی توانیم به صورت مطلق بگوییم که در این تعامل فقط رسانه تاثیر گذار است یا تنها مخاطب و یا حتی اینکه سهم تاثیرگذاری و تاثیر پذیری هریک چقدر است.

منتظر قائم در رابطه با اهمیت وجود سواد رسانه ای در مخاطب عنوان کرد: واضح است که هرچه میزان دانش و آگاهی در میان مخاطبان نسبت به خود رسانه و محتوایی که از سوی آن منتشر می شود، بیشتر باشد فرد توانایی بیشتری برای در اختیار گرفتن فرآیند مصرف خود خواهد داشت.

تجهیز مخاطبان به سواد رسانه ای و تغییر نگرش آنها کار را برای رسانه های حزبی و دولتی سخت تر کرده است.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، مخاطب باید بداند چه افرادی، با چه اهدافی و چگونه از طریق محتوای ساخته شده در پی چگونه اثرگذاری بر گرایش، رفتار و نگرش‌های او یا سایر افراد در جامعه هستند. اینگونه و با شناخت اقتصاد سیاسی رسانه و ‌ایدئولوژی حاکم بر آن می تواند انگیزه سیاسی و اقتصادی پشت هر موضوع منتشر شده را شناسایی کرده و آن گاه تصمیم بگیرد که تحت تاثیر مطلب قرار بگیرد یا در مقابل آن مقاومت کند.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: با افزایش سواد رسانه ای در مخاطب دیگر فضای رسانه ای اینگونه نیست که صرفا رسانه بتواند به طور ناخودآگاه محتوایی را عرضه ‌کند و جامعه هم ناخودآگاه آن را بپذیرد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا