مطالعه ریشه های روند تکاملی آشپزی و پخت غذا

در فرآیند تکامل انسان چه زمانی پخت و پز و آشپزی پدیدار شد ؟ برای پیدا کردن پاسخ این پرسش ، فلیکس وارنکن (Felix Warneken) از دانشگاه هاروارد (Harvard University) و الکساندر روساتی (Alexandra Rosati) از دانشگاه ییل (Yale University) ایالات متحده امریکا به بررسی  رفتارهای شامپانزه ها با هدف دریافتن این نکته پرداختند که آیا این جانوران از ظرفیت های شناختی لازم برای پخت و پز برخوردار هستند یا نه .

در همین رابطه فلیکس وارنکن در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " اگر نزدیکترین خویشاوند تکاملی انسان دارای این مهارت ها باشد ، نشان دهنده این است که انسان های اولیه قادر به استفاده و کنترل از آتش  و به کارگیری آن در پخت و پز بوده اند . "

لازم به ذکر است که به گفته دانشمندان : فرآینده پخت و پز علاوه بر کنترل آتش ، نیازمند برنامه ریزی و درک علتی این مساله است که قرار دادن مواد خام  روی آتش باعث تغییر در آن خواهد شد .   به همین دلیل فلیکس وارنکن و الکساندر روساتی به جمهوری کنگو سفر کردند و برای بررسی و تحقیق در رفتار شامپانزه های وحشی ، وارد پناهگاه شامپانزه Tchimpounga موسسه گودال جین (Jane Goodall Institute’s Tchimpounga Chimpanzee Sanctuary) شدند . هدف اصلی این پژوهشگران ؛ مطالعه روی رفتارهای مرتبط با این موضوع در  شامپانزده های وحشی تازه متولد شده بود .

این محققان در پی تحقیقات گسترده خود در این رابطه دریافتند که در مجموع ،  شامپانزه ها مواد غذایی پخته شده را ترجیح می دهند و از توانایی های شناختی لازم برای تولید این غذا برخوردار هستند .

الکساندر روساتی به طرح این پرسش می پردازد که چرا انسان های اولیه تصمیم به کنترل آتش گرفتند و یا برای این مساله تحریک شدند ؟ او در پاسخ پرسش خود می گوید : " من فکر می کنم  ممکن است پخت و پز عاملی باشد برای این که انسان انگیزه ای برای کنترل آتش داشته باشد . ما می دانیم که شامپانزه های وحشی آتش طبیعی را مشاهده می کنند و گاهی اوقات در پی آن به دنبال مواد غذایی پخته شده توسط این وقایع طبیعی رفته و به خوردن غذاهای پخته تمایل نشان می دهند . شواهد مطالعات شناختی ما نشان می دهد که حتی پیش از کنترل آتش ، انسان های اولیه از درک و شناخت چنین مساله ای بر خوردار بودند و با مواد غذایی پخته شده توسط آتش طبیعی روبرو شده و از آن استفاده کرده بودند . چنین مساله ای ، انگیزه ای برای کنترل آتش و استفاده آن در پخت و پز در انسان به حساب می آید .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا