نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش کمرنگ مسائل غیراخلاقی و سیاسی در تلگرام

امیر ناظمی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه من چنین جمله ای را بیان نکردم و اینها برداشت مخاطبان بوده است، گفت: اینکه ما بخواهیم بگوییم تلگرام سالمترین شبکه اجتماعی هست یا نه به نوع نگاهی که وجود دارد، وابسته است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: من تحلیلی از سایر شبکه های اجتماعی در اختیار ندارم که بتوانم مقایسه ای در این خصوص انجام دهم. آماری که ارائه شده تنها مخصوص تلگرام است که آن هم پست های وایرال را بررسی کرده است. یعنی پست هایی که در روز به صورت گسترده در کانال های مختلف تلگرامی منتشر می شود.

ناظمی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: مبنای این تحقیق بررسی کلیه کانال های تلگرامی بوده که از 5هزار عضو به بالا دارند که در حقیقت این تحلیل بر روی آنها انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: از این رو، با توجه به گستردگی تلگرام و استفاده گسترده ای که از این شبکه اجتماعی در داخل کشور وجود دارد مطابق این بررسی، این گزارش به ما نشان می دهد که شاید برخلاف مواردی که خیلی وقتها از سوی برخی شبکه های اجتماعی منتشر می شود و حاوی مسائل غیر اخلاقی و موضوعات سیاسی براندازانه است، در فضای تلگرام اینگونه نیست.

معاون وزیر ارتباطات، در حساب توییتری خود نوشته بود: بر اساس گزارش آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید تلگرام سهم هر دسته آمده است. سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱٪ است و در میان آن‌ها نیز تنها ۱.۳٪ ماهیت براندازانه دارند. علاوه بر این، حدود ۹۹.۶٪ پست‌ها غیراخلاقی نیستند، به بیان دیگر، سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۰.۳۵٪ است.

شاید برخلاف مواردی که خیلی وقتها از سوی برخی شبکه های اجتماعی منتشر می شود و حاوی مسائل غیر اخلاقی و موضوعات سیاسی براندازانه است، در فضای تلگرام اینگونه نیست.

بر اساس این گزارش، تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی محبوب میان ایرانیان است به گونه ای که آمارها حکایت از آن دارند که بیش از ۸۰ درصد از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند. تا شهریور ۱۳۹۵، بیش از ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام فعالیت می‌کردند. همین موضوع باعث شد که مساله فیلتر کردن تلگرام همواره یکی از دغدغه های جمهوری اسلامی ایران باشد.

سرانجام در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۹۷ تلگرام بنا به دستور قضایی در کشور فیلتر شد. این در حالیست که بر اساس تحقیقات صورت گرفته اینگونه به نظر می رسد که این شبکه اجتماعی آنقدرها هم که مسوولان اصرار دارند مخرب نبوده و شاید بتوان گفت فضایی به مراتب بهتر و سالمتر از برخی شبکه های اجتماعی دیگر دارد.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل