نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شهرهای سبز در ایران افزایش می یابد

شهر سبز پایدار به طور کلی این موضوع را مطرح می کند که افراد بتوانند نیازهای به روز خود را بدون به مخاطره‌انداختن منابع نسل آینده تامین کنند.بر اساس تعاریف شهری پایدار است که بر اساس اثرات زیست محیطی طراحی شده باشد به این معنا که  مردم در اینگونه شهر‌ها كمترین میزان مصرف انرژی، آب و اتلاف مواد غذایی و گرما را داشته و بالتبع آن آلودگی آب و هوا و تولید گازهایی مضر مانند متان یا CO٢ نیز در آن بسیار پایین است.

پیش بینی ها حکایت از این موضوع دارد که تا سال ٢٠٣٠ تقریباً ۶٠ درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری ساكن می شوند و ٩۵درصد توسعه مناطق شهری در كشورهای در حال توسعه خواهد بود.

از این رو، پرواضح است که افزایش جمعیت شهری و رشد سریع شهرنشینی فشار زیادی را به منابع آب زیرزمینی وارد کرده و از سوی دیگر فاضلاب بیشتری نیز تولید خواهد شد و این یعنی به خطر افتادن محیط زیست شهری.

این در حالیست که بنا بر نظریه پردازان شهر سبز توجه به زیرساخت‌هایی چون حمل و نقل عمومی مناسب و سازگار با محیط زیست، تولید مواد غذایی سالم، مدیریت صحیح انرژی و… می تواند این مخاطرات را به حداقل ممکن برساند.

از دیگر مشخصات شهر سبز پایدار می توان به بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر خورشید و باد، حمل و نقل عمومی سالم و آسان و قابل دسترس، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

بی شک انسان همواره با چالشی تحت عنوان نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژی و تعامل بین منابع و اثرات ناشی از آن مواجه است.

در دیدگاه شهر سبز یا همان شهر پایدار، طراحی به گونه‌ای انجام می‌شود که انسان و انرژی و محیط زیست هر سه در یک چرخه ارتباطی صحیح قرار بگیرند به گونه ای که هیچ یک نتواند به دیگری آسیبی وارد کند.

در طراحی شهر سبز پایدار، نوعی نگرش مطرح می‌شود که بر اساس آن، با پیروی از اصولی خاص، تعامل بین مصرف منابع درحال و آینده را مورد توجه قرارداده و همواره در جهت منافع بلند مدت بشر گام برمی‌دارد.

در ایران هم با توجه به اهمیت جهانی این موضوع مهم زیست محیطی چندسالی است موضوع شهرهای سبز مطرح شده و چند شهر از جمله شهرهای مهاجران و همدان در زمره شهرهای سبز ایران قرار گرفته اند.

به تازگی نیز، شهردار بندرعباس در این باره گفته که پیروی از الگوی شهر سبز در دستور کار شهرداری بندرعباس قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مدیریت آب، پساب فاضلاب، پسماندها، بهداشت شهری، حمل و نقل و اقتصاد سبز از مهمترین شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک شهر سبز در کشورمان محسوب می‌شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل