مصرف امگا 3 برای زنان باردار حیاتی است

یافته های جدید در علوم تغذیه و متابولیسم نشان می دهد که اکثر زنان به مقدار کافی اسید چرب امگا 3 (چربی های سالم که به وفور در ماهی و گردو یافت می شود) را دریافت نمی کنند. مخصوصا نوعی خاص از امگا 3 که زنجیره ای طولانی از اسید های چرب اشباع نشده است به نام DHA که برای رشد مغز کودک یک عنصر حیاتی به حساب می آید. DHA  را می توان در درجه اول در ماهی و غذا های دریایی یافت.

در مطالعه ای محققان دانشگاه کانادایی آلبرتا University of Alberta، ششصد زن را در حین بارداری و بعد از بارداری از لحاظ مقدار اسید چرب امگا 3 مورد بررسی قرار دادند. محققان در این تحقیق دریافتند که DHA بیشترین نقش را در سلامتی عصبی کودک دارد و همچنین از اسید های چرب اصلی مغز به حساب می آید.

انجمن رژیم غذایی آمریکا به زنان باردار و شیرده پیشنهاد می کند که حداقل روزی 500 میلی گرم امگا 3 مصرف کنند. این در صورتی است که بیشتر متخصصان توصیه می کند مصرف روزانه 200 میلی گرم DHA برای زنان باردار و شیرده ضروری است.

به گفته متخصص تغذیه و استاد دانشگاه آلبرتا، دکتر کاترین فیلد Catherine Field، مغز کودک و سیستم عصبی برای رشد و تکامل به امگا 3 نیاز دارد و غشاء هر سلول در بدن انسان از اسید چرب امگا 3 تشکیل شده است به همین دلیل مصرف امگا 3 در مادران امری حیاتی، چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی، برای رشد مغزی و عصبی کودک است.

در طول بارداری، اسید چرب امگا 3 به مادر کمک می کند تا گلبول های قرمز خون بیشتر تولید شود .این موضوع سبب می شود که مواد غذایی و اکسیژن بیشتری به کودک منتقل شود. از طرف دیگر باعث می شود که جفت جنین در داخل رحم مادر عملکرد بهتری داشته باشد.

دکتر فیلد اضافه کرد: جذب مقدار کم از DHA سبب می شود کودک از قدرت شناختی پایین تری بهره ببرد مانند گریه های زیاد وخواب کم . همچنین ضریب هوشی کودک نیز ضعیف تر خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که جذب مقدار کم از DHA در دوران شیردهی، کودک را در مقابل بیماری مانند آسم و آلرژی ها آسیب پذیر تر می کند.

منبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا