برنج ارگانیک و گندم تراریخته در کشور نداریم

دکتر حمیدرضا شیخ روشندل متخصص تغذیه و طب سنتی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اینکه تغذیه مبحث مهمی است و در روایات و قرآن و سخنان علما هم به روشنی به چشم می خورد و بارها به این موضوع اشاره شده است، گفت: برای اهمیت این موضوع بهتر است به این موضوع اشاره کنم که ما همان چیزی هستیم که می خوریم. علم تغذیه مدرن می گوید فلان ماده غذایی به دلیل اینکه دارای فلان املاح و ویتامین است در بدن فلان تاثیر را می گذارد که این می شود خاصیت آن ماده غذایی.

وی ادامه داد: اما طب قدیمی خاصیت و کیفیت را در موادغذایی بررسی می کند، بنابراین وقتی از خاصیت مواد غذایی صحبت می کنیم به این معناست که آن ماده غذایی بر روی بدن هر فرد چه تاثیراتی می گذارد.

روغن آفتابگردان یا روغن هیدروکربن؟

روشندل با تاکید بر اینکه در اینجا لازم می دانم به بررسی برخی از مواد غذایی پر مصرف که در سبد غذایی ایرانیان جای دارد بپردازم، تصریح کرد: نخستین ماده قابل بحث روغن است که در دو نوع حیوانی و گیاهی جای می گیرد. روغن های حیوانی که از دیرباز مورد مصرف بوده اند در مورد روغن های گیاهی هم نکته ای که وجود دارد این است که روغن های گیاهی اصلا کلسترول ندارند و اینها همه یک قاعده کلی در تبلیغات است.

وی اظهار کرد: اینکه روغن های گیاهی طبیعی بوده و مثلا روغن آفتابگردان واقعا آفتابگردان است یا روغن هیدروکربن است، جای بحث فراوانی دارد که در این مقال نمی گنجد. اما می توان اینگونه توصیه کرد که احساس سنگینی شدید بعد از غذا خوردن یکی از علائم روغن ناسالم است. ضمن اینکه یک فرد بالغ چیزی در حدود 15 تا 20 گرم روغن در روز نیاز دارد بنابراین باید مصرف این ماده غذایی را کاهش دهیم.

سالمترین ماده غذایی که در کشور استفاده می شود، نان است

این پژوهشگر علم تغذیه عنوان کرد: ماده غذایی دیگر پروتئین و گوشت است که بحث آن بسیار داغ است به گونه ای که اگر یک روز گوشت نخوریم احساس فقر می کنیم. این در حالیست که هر فرد بالغ به 30 گرم گوشت قرمز، 60 گرم گوشت سفید، نصف تخم مرغ و یک لیوان شیر در روز احتیاج دارد که همه پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کند که این مقدار متوسط می تواند در طول یک هفته در برنامه غذایی افراد بگنجد. استفاده بیش از حد از این مواد غذایی موجب بروز اسید اوریک بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و هزاران مشکل و بیماری دیگر می شود.

منهای آلودگی بهداشتی آردها، فعلا آرد سالمی داریم. در رابطه با برنج ها هم باید بدانیم که چیزی به عنوان برنج بدون سم و برنج ارگانیک نداریم.

وی با اشاره به کربوهیدرات ها به عنوان سومین گروه از مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان گفت: خوشبختانه علیرغم همه صحبت هایی که می شود اتفاق خوب این است که هنوز گندم تراریخته به شکل انبوه در کشور تولید نمی شود و از این رو، می توان گفت در حال حاضر سالمترین ماده غذایی که در کشور استفاده می شود، نان است. چراکه، منهای آلودگی بهداشتی آردها، فعلا آرد سالمی داریم. در رابطه با برنج ها هم باید بدانیم که چیزی به عنوان برنج بدون سم و برنج ارگانیک نداریم. چراکه شالیزارها به هم متصل هستند و در صورت استفاده از سم و کود در یک قسمت این مواد به زمین های دیگر هم نفوذ می کنند.

روشندل ادامه داد: میوه سبزیجات آخرین گروه از مواد غذایی مورد نیاز بدن ما هستند  که متاسفانه آنها هم وضع خوبی در حال حاضر ندارند. یک عمری می گفتیم میوه با پوست بخورید الان باید از همه خواهش کنیم که میوه ها را پوست بکنید چراکه، با توجه به پارافینی که بر روی میوه ها می زنند و بسیار برای بدن مضر است، باید میوه هایی مانند سیب حتما بدون پوست مصرف شوند.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه بخش اعظمی از سبزیجات در کشور ما از فاضلاب تغذیه می شوند که این موضوع اختلالاتی را در بدن ما ایجاد می کند.

روشندل افزود: در اینجا این سوال پیش می آید که با این وضعیت حادی که وجود دارد چه باید کرد؟ در درجه اول بهتر است یک مطالعه کوچک بر روی مزاج خود و اینکه چیست و چه چیزهایی برایتان خوب است داشته باشید تا متوجه شوید کدام مواد غذایی برایتان مناسب است و بعد به نسبت نیازتان از آن استفاده کنید. علاوه بر این، با شناسایی مواد غذایی که مشکلات کمتری دارد و یک ورزش یا پیاده روی سبک روزانه، یک قدم مثبت برای سلامتی خود بردارید.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا