۵ میلیون ایرانی دیابت دارند

کامران نیکوسخن در حاشیه برگزاری همایش دیابت، افزود: بسیاری از افراد جامعه، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می‌شناسند که فرد می‌تواند پس از ابتلاء به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص‌های کاهنده قند خون و در نوع شدیدترش تزریق انسولین به زندگی عادی خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که وجود اختلال در قند خون تنها یک بیماری ساده نیست بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب، کلیه و چشم‌ها را از بین ببرد.

وی افزود: سن افراد یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلاء به دیابت است و توصیه می‌شود افراد بالای ۴۵ سال از لحاظ دیابت غربالگری شوند و آزمایش قند انجام دهند، در صورتی که مشکلی نداشتند باید هر ۳ سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند.

رییس انجمن دیابت ایران به مهر گفت: عدم کسب دانش و آگاهی کم در رابطه با بیماری مزمنی چون دیابت مشکلی رایج در بین افراد مبتلا به این بیماری است. این امر می‌تواند منجر به عوارض جدی در بیماران گردد و هزینه‌های سنگینی را به نظام سلامت تحمیل کند. بنابراین ضروری است که کارکنان بهداشتی از روش‌های موثر انتقال اطلاعات برای این افراد استفاده کنند.

نیکوسخن تصریح کرد: اضافه وزن، سابقه خانوادگی و کم تحرکی از دیگر عوامل مهم ابتلا به دیابت هستند که متاسفانه در برخی استان‌ها این موارد بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

وی افزود: خوردن شیرینی ما را به دیابت مبتلا نمی‌کند بلکه این اضافه وزن است که نقش اصلی را دارد به طوری که هر یک کیلوگرم اضافه وزن، ۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: برخلاف گذشته که فقط افراد مسن به بیماری دیابت مبتلا می‌شدند، امروز به دلیل شیوه زندگی و تغذیه‌ای دیابت دیگر متعلق به یک سن و سال نیست و حتی کودکان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا