نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوشمندسازی سلامت موجب تحقق عدالت اجتماعی می شود

سید سجاد مروجی، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با مزایای هوشمندسازی گفت: اگر زیرساخت ها در هوشمند سازی، مطابق با زیرساخت های فناوری اطلاعات باشد، می تواند باعث کاش هزینه های سفر و ترافیک شود. علاوه بر این شهر هوشمند باعث کاهش استهلاک  و کاهش هزینه های جاری در سازمان ها می شود. تمام این موارد به شرط آن است که هوشمند سازی به صورت یکپارچه رخ دهد.

وی هوشمند سازی را از طریق همکاری بین بخش خصوصی و دولتی ممکن دانست و عنوان کرد: هوشمند سازی نباید تنها در دولت رخ دهد، بلکه بخش خصوصی هم باید بتواند به این زیرساخت یکپارچه متصل شود. در تمام دنیا برای داشتن شهر هوشمند از تلفیق بین دولت و بخش خصصی استفاده کرده اند.

حوزه خدمات سلامت الکترونیک خود به دو دسته تقسیم می شود، یکی خدمات سلامت الکترونیک و دیگری خدمات موبایل هلث (سلامت) است. این دو شاخصی هستند که از طرق مختلف می توانند بستر مناسبی برای هوشمندسازی ارایه دهند.

مروجی با بیان اینکه مدیریت و برنامه ریزی هوشمندسازی شهر می تواند بر عهده دولت باشد اذعان کرد: اما برای اجرایی کردن و بالا بردن بهره وری آن نیاز به یکپارچه شدن بخش خصوصی و دولتی داریم. به بیان دیگر دولت باید بخش توسعه ای و خدماتی هوشمند سازی را با کمک بخش خصوصی عملی کند.

وی هوشمندسازی را در حوزه سلامت امری مهم خواند و افزود: در شهرداری تهران بخشی تحت عنوان عدالت اجتماعی در حوزه شهری داریم که بحث سلامت نیز در همین حوزه جای می گیرد. باید گفت که توزیع ناعادلانه ای بین ارایه خدمات در مناطق مختلف شهری با توجه به وسعت شهر وجود دارد. از همین رو من اعتقاد دارم رسیدگی به امر سلامت می تواند عدالت اجتماعی را در شهر تحقق بخشد.

مروجی با اشاره به خلاهای موجود بر سر راه شهر هوشمند گفت: در حال حاضر برای هوشمند سازی در حوزه سلامت خلاهای قانونی، زیرساختی  و دسترسی وجود دارد. وقتی از عدالت اجتماعی صحبت می کنیم، لزوما منظورمان دریافت خدمات یکسان نیست، بلکه باید کمبودها را بررسی کرد و مطلبق با آن نظام شهروندی بتوان خدمات مناسب ارایه داد، در این صورت ما توزیع عادلانه ی در شهر خواهیم داشت. حوزه خدمات سلامت الکترونیک خود به دو دسته تقسیم می شود، یکی خدمات سلامت الکترونیک و دیگری خدمات موبایل هلث (سلامت) است. این دو شاخصی هستند که از طرق مختلف می توانند بستر مناسبی برای هوشمندسازی ارایه دهند.

مدیر عامل شرکت سلامت الکترونیک بنیاد برکت، اظهار داشت: برای رسیدن به خدمات سلامت الکترونیک باید ابعاد مختلف قانونی، زیرساختی و… باید با یکدیگر تجمیع شوند تا بتوانیم در حوزه سلامت هوشمند سازی را انجام دهیم.

وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: لذا نهادهای مختلف در این حوزه باید تحت نظر یک مدیریت واحد با یکدیگر یکپارچه شوند و برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت مشخصی را برای خود هدف گذاری کنند تا در نهایت بتوانیم در حوزه سلامت به شاخص های مناسبی دست پیدا کنیم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل