مشاوره های اشتباه تاثیر منفی بر سلامت جامعه می گذارد

بحران هایی که اگر متوقف نشود روح و روان انسان ها را متلاشی کرده و موجب بروز آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، اختلافات خانوادگی، نارضایتی شغلی، اضطراب، افسردگی و… می شود.

از این روست که بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند که مشاوره و یادگیری مهارت های مرتبط باآن می تواند با آگاه سازی و توانمند سازی فرد، از دامنه دار شدن و شیوع مشکلات عصر حاضر در زندگی هر شخصی جلوگیری کند.

وقتی از نبود فرهنگ مشاوره در جامعه حرف می زنیم، باید از مشکلات و موانعی که در این فضا وجود دارد نیز صحبت کنیم. چراکه، گاهی عملکرد نادرست و مشاوره های اشتباه تاثیر بسیار بدی بر سلامت روح و روان اعضای جامعه می گذارد.

علم روانشناسی نوین معتقد است که این باور سنتی که هر فرد می تواند خودش به تنهایی از عهده تمامی مسائل و مشکلاتش برآید آن هم در زمانه ای که تا این حد با تنوع اندیشه ها، ذائقه ها و سلیقه ها مواجهیم باور غلطی است که باید دور انداخته شود.

البته از دیرباز تا کنون مشاوره در همه جوامع بشری و در بین اقشار مختلف رواج داشته است اما با تغییر سبک زندگی افراد ضرورت توجه به بحث مشاوره در عصر حاضر بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

علم مشاوره و روانشناسی در کنار سایر علوم و حتی فراتر از آنها در عصر تکنولوژی اهمیت پیدا می کند. چراکه، نقش اصلی این علم پرورش سلامت روحی و روانی انسان ها در توسعه پایدار است.

اما نکته ای که در اینجا جای بحث دارد این است که این علم در جامعه ما آن گونه که استحقاقش را دارد از جایگاه در خور و شایسته ای برخوردار نیست، ضمن اینکه گاه عدم مشاوره های صحیح و نداشتن علم و تخصص کافی توسط مشاوران به مشکلات این حوزه دامن می زند.

در هرحال وقتی از نبود فرهنگ مشاوره در جامعه حرف می زنیم، باید از مشکلات و موانعی که در این فضا وجود دارد نیز صحبت کنیم. چراکه، گاهی عملکرد نادرست و مشاوره های اشتباه تاثیر بسیار بدی بر سلامت روح و روان اعضای جامعه می گذارد.

پرواضح است که هدف اصلی و نهایی همه مشاوران، روانشناسان و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، به وجود آوردن تغییرات اساسی در افکار یا رفتار مراجعان خود در جهت مثبت و بهبود شرایط روحی و روانی آنان است.

اما گاهی به دلیل نداشتن سواد و علم و یا مهارت کافی به نتیجه ای معکوس دست می یابند که اثرات منفی آن به مراتب بدتر از عدم توجه به بحث مشاوره در سطح جامعه است. برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب در این حوزه یک روان درمانگر یا مشاور باید در ابتدا بتواند به گونه ای موثر و کارآمد با مراجعه کننده خود ارتباط برقرار کند تا بتواند تاثیرات مطلوب را بر روی او برجای بگذارد.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا