نیمی از ایرانیان چاق هستند

به گفته مسوولان، در زمان حاضر 60 درصد جمعیت بالای 18 سال در کشور دچار اضافه وزن ‏هستند، همچنین 22 درصد نوجوانان کشور اضافه وزن دارند. 12 تا 13 درصد کودکان زیر دو سال کشور نیز در معرض اضافه وزن ‏هستند که در برخی استان ‌های برخوردارتر مثل استان ‌های شمالی، این میزان به 20 تا 30 درصد رسیده است. همچنین در گروه سنی 7 تا 18 سال نزدیک به 22 تا 23 درصد اضافه وزن و چاقی وجود دارد و چاقی شکمی نیز ‏در 21 درصد این گروه سنی مشاهده شده است.

مجید ولی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم درباره میزان شیوع چاقی در ایران گفت: مطالعات اخیر که ۱.۵ سال پیش انجام شده، نشان می‌دهد در کشور ما ۱۷.۵ میلیون نفر از افراد بالغ چاق هستند و شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها بیشتر از ۳۰ کیلوگرم بر مترمربع است. همچنین حدود ۲۳ میلیون نفر دچار اضافه وزن هستند، بنابراین می‌توان گفت در مجموع حدود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران دچار وزن غیرطبیعی یا بیشتر از مطلوب هستند.

وی با بیان اینکه از هر شش کودک نیز یک نفر دچار اضافه وزن است، اظهارداشت: چاقی در همه کشورها رشد داشته اما بعضی کشورها توانسته‌اند افزایش روند چاقی را کند یا متوقف کنند. به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته به ویژه ایالات متحده، چاقی‌های خیلی شدید به وفور دیده می‌شود اما دولت توانسته است رشد این موضوع را تا حدی مهار کند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه، آهنگ رشد کمی سریع است و باید برای آن هر چه سریع‌تر تمهیداتی اندیشیده شود.

شیوع بیشتر چاقی در طبقات اجتماعی پایین

وی همچنین با اشاره به اینکه درآمد افراد می‌تواند در بروز چاقی موثر باشد، تصریح کرد: چاقی امروزه بیماری افراد با درآمد بالا نیست، بلکه اتفاقا بیشتر در طبقات اجتماعی پایین دیده می‌شود. سبزیجات، میوه‌جات و مواد حاوی فیبر نسبتا گران‌تر هستند در حالی که مواد دارای ارزش تغذیه‌ای پایین، کالری بیشتری دارند و ارزان‌قیمت‌ترند.

وی افزود: قیمت نوشابه، تفاوت چندانی با قیمت آب ندارد و کسی که از طبقه اجتماعی پایین است ممکن است فکر کند خرید نوشابه به‌صرفه‌تر است. این در حالی است که خرید چند بسته پفک هم از تعدادی سیب، به صرفه‌تر به نظر می‌رسد چون این تنقلات حجیم‌تر هستند و استفاده از آنها راحت‌تر است؛ ضمن آنکه ماندگاری بیشتری هم دارند.

چاقی امروزه بیماری افراد با درآمد بالا نیست، بلکه اتفاقا بیشتر در طبقات اجتماعی پایین دیده می‌شود. سبزیجات، میوه‌جات و مواد حاوی فیبر نسبتا گران‌تر هستند در حالی که مواد دارای ارزش تغذیه‌ای پایین، کالری بیشتری دارند و ارزان‌قیمت‌ترند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به اینکه افراد از طبقات پایین اجتماعی بیشتر از مواد با کیفیت غذایی پایین و حاوی کالری زیاد استفاده می‌کنند، اضافه کرد: بر خلاف گذشته، بیشتر شاهد آن هستیم که چاقی در بین طبقات پایین دیده می‌شود، مضاف بر اینکه این گروه ممکن است به قدری درگیر کار باشند که وقت چندانی برای سلامتی خود و فعالیت بدنی صرف نکنند.

25 درصد دانش آموزان کشور چربی خون دارند

در این بین شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکی و نوجوانی یکی از جدی‌ترین چالش‌های بهداشت جهانی در قرن 21 در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند امید به زندگی را با 2 تا 5 سال کاهش دهد.

به گفته ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز از هر 10 نوجوان ایرانی یک نفر چاق، یک نفر اضافه وزن، 2 نفر چاقی شکمی دارد و از هر 10 نوجوان و دانش آموز، هشت نفر از آنها کمتر از نیم ساعت در روز فعالیت ورزشی دارند.

وی گفت: متاسفانه 25 درصد دانش آموزان کشور به طور متوسط، روزانه میان وعده های ناسالم مانند غذاهای شور و نوشابه مصرف می کنند و از هر 10 دانش آموز به طور میانگین چهار نفر روزانه مسواک نمی زنند.

وی بر ضرورت اجرای دقیق طرح سفیران سلامت مدارس تاکید کرد و افزود: اجرای طرح سفیران سلامت در مدارس می‌تواند جلوی بسیاری از رفتارهای پرخطر مانند کم تحرکی، چاقی، مصرف غذاهای ناسالم، استعمال دخانیات، مواد مخدر و برخی رفتارهای پرخطر جنسی را در جوانی و بزرگسالی کنترل کند.

متاسفانه 25 درصد دانش آموزان کشور به طور متوسط، روزانه میان وعده های ناسالم مانند غذاهای شور و نوشابه مصرف می کنند و از هر 10 دانش آموز به طور میانگین چهار نفر روزانه مسواک نمی زنند.

وی ادامه داد: هم اکنون 2 میلیون دانش آموز که معادل 16 درصد کل دانش آموزان کشور می شود در طرح سفیران سلامت مشارکت دارند.

هفت درصد از نوجوانان ایرانی کبد چرب دارند

به گفته دکتر گلایل اردلان، رییس گروه سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، برمبنای ارزیابی‌های صورت گرفته به روی ۲۰۰ هزار جوان؛ هشت درصد آنها شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸ درصد داشتند که لاغر بودند، ۱۸ درصد شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹.۹ داشتند که اضافه وزن داشتند و ۷.۰۷ شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ درصد داشتند که چاق محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه گروه جوانان ۲۱ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و در گروه سنی ۱۸ الی ۲۹ سال قرار دارند، گفت: دانشجویان خوابگاهی به دلیل کمبود وقت و امکانات، اقدام به مصرف بیشتر فست فودها و غذاهای ناسالم می‌کنند که این دست غذاها به دلیل کالری بالا و چرب بودن، یکی از عوامل اصلی در بروز چاقی هستند. همچنین عدم فرهنگسازی و سبک زندکی ناسالم در شیوع این قبیل بیماری‌های غیرواگیر نقش چشمگیری دارد؛ تا جایی که در سال ۹۱ با بررسی نوجوانان دریافتیم که هفت درصد از نوجوانان ایرانی دارای کبد چرب هستند.

وی افزود: ۴۷ درصد جوانان فعالیت فیزیکی کمتر از ۱.۵ ساعت دارند و ۳۲ درصد فعالیت فیزیکی ۱.۵ ساعت یا بیشتر دارند. بنابراین یکی از اقدامات ما باید در جهت افزایش این ساعات فعالیت  و تحرک فیزیکی جوانان باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا