علم در 9 اردیبهشت ماه

  • روز جهانی ایمونولوژی

به پیشنهاد فدراسیون اروپایی انجمن های ایمونولوژی (EFIS) و با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه ایمنی شناسی به عنوان اساس سلامت فردی، از سال 2005 تاریخ 29 آوریل (9 اردیبهشت) به نام روز جهانی ایمونولوژی نامگذاری شد.

ایمنی شناسی یا ایمونولوژی (Immunology) یکی از شاخه های زیست پزشکی است که به بررسی انواع واکنش ایمنی جانداران در برابر آنتی ژن های بیگانه و روند ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری زا می پردازد.علم ایمونولوژی نوین مدیون تحقیقات ادوارد جنر، پزشک و دانشمند انگلیسی است که موفق به کشف نخستین نمونه موفق واکسن (آبله) در سال 1796 شد.

  • تولد محمد معین

محمد معین ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت متولد شد. وی یکی از محققان برجسته و پدیدآورنده یکی از مهمترین لغتنامه‌های فارسی یعنی فرهنگ معین است. آرامگاه وی در آستانه اشرفیه قرار دارد. نیمایوشیج در وصیتنامه اش اختیار چاپ اثارش را به دکتر معین داد.وی  ۱۳تیر ۱۳۵۰ در تهران درگذشت.

  • روز گرامیداشت قربانیان سلاح های شیمیایی

9 اردیبهشت مصادف با 29 آوریل، روز جهانی بزرگداشت قربانیان سلاحهایی شیمیایی است. این روز فرصت مغتنمی است برای ادای احترام به تمامی قربانیان سلاحهای شیمیایی در جهان به ویژه رزمندگان و قربانیان غیرنظامی که در طول جنگ تحمیلی در اثر این سلاح ها به شهادت رسیدند و نیز آنانکه هنوز از بیماریها و عوارض ناشی از این سلاح ها در رنج است.

  • تولد هارولد یوری

هارولد کلایتون یوری متولد 29  آوریل 1893 است. وی  شیمی‌فیزیک‌دان آمریکایی بود که در سال ۱۹۳۴ جایزه نوبل شیمی به او داده شد.  او پیشگام کار روی ایزوتوپ هاست و نقش قابل توجهی در توسعه بمب اتم داشت. بخشی از شهرت او به خاطر آزمایش میلر-یوری و نمایش امکان تولید ماده آلی از ملکول‌های ساده‌تر است. یوری 5 ژانویه1981 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا