آغاز ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری جهان

به گزارش ایسنا ، بزرگترین تلسکوپ جهان موسوم به تلسکوپ عظیم ماژلانی (GMT) به هفت آینه عظیم مجهز خواهد شد که در کنار هم، سطح شکار نور 25.4 متری را فراهم می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد که تلسکوپ GMT قادر خواهد بود تا تصاویری با تفکیک‌پذیری بیش از 10 برابر تلسکوپ هابل را بر روی زمین تهیه کند.

گفتنی است که این توانایی شگرف به علت سطح بسیار بزرگ این تلکسوپ در آینده است، چرا که سطح آینده تلسکوپ، شش برابر بزرگتر از سایر تلسکوپ‌های موجود است.

طبق محاسبات انجام شده قرار است این تلسکوپ در ارتفاعات صحرای آتاکامای کشور شیلی و در محل کنونی رصدخانه لاس‌کامپاناس نصب شود.

شرکای علمی این تلسکوپ که قرار است نخستین تصویر آزمایشی‌اش را در سال 2021 ثبت کرده و تا سال 2024 کاملا بکار بیفتد، شامل کشورهای استرالیا، برزیل، شیلی، کره و آمریکا هستند.

به گفته مسؤولان اجرائی پروژه عظیم تلسکوپ GMT علت انتخاب این محل پاکی هوا و ارتفاع مناسب برای شکار تصاویری با کیفیت بسیار بالا از فضا است.

طبق اعلام رسمی تیم مدیریت پروژه GMT، این تلسکوپ آغازگر دوره جدیدی در اکتشافات فضایی است. این آشکارساز به نمایش نخستین اجسامی خواهد پرداخت که در جهان نورافشانی کرده‌اند، اسرار ماده و انرژی تاریک را بررسی کرده و سیارات قابل سکونت احتمالی را در کهکشان‌های همسایه شناسایی خواهد کرد.