رویای پوچ

بر این اساس واضح است که محصولات مکمل‌های ورزشی برای حوزه ورزش اهمیت زیادی دارد. با تغییراتی که در حوزه مد و زیبایی اتفاق افتاده است داشتن بدنی ورزیده برای بسیاری از جوانان کشورمان نشانه خوش تیپ بودن  تلقی می شود و همین امر بازار باشگاه های بدنسازی را گرم کرده است.

البته توجه به تناسب اندام پدیده جدیدی نیست. ۱۴۰ سال پیش پزشکی سوئدی به نام گوستاو زاندر (Gustav Zander) اولین دستگاه فیت نس را به بازار روانه کرد که قرار بود با ایجاد لرزش در ناحیه شکم به تقویت دستگاه گوارش کمک کند. پیش از جنگ جهانی اول در آلمان حدود ۷۹ موسسه به نام این پزشک سوئدی وجود داشته است. اصطلاح (Bodybuilding) را فردی به نام فریدریش ویلهلم مولر در اواخر قرن نوزدهم رواج داد که یکی از پیشگامان ورزش های قدرتی بود.

جوانان و ورزشکاران با هر هدفی که به این مواد و مکمل ها روی می آورند باید زیر نظر مربی حرفه ای اقدام به مصرف این داروها کرده و از داروهایی استفاده کنند که از سوی وزارت بهداشت تایید شده و در این میان گول تبلیغات دلالان را نخورند.

اما امروزه که گرایش افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان به رشته بدنسازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و جدای ماهیت ورزشی که دارد، به ابزاری برای خودنمایی نیز تبدیل شده و از این رو، بسیاری از آنان برای زودتر نتیجه گرفتن به دارو ها و مکمل های ورزشی روی می آورند. اینگونه به نظر می رسد که توجه و نظرات ویژه به این مقوله بسیار ضروری باشد.

قیمت مکمل ها و داروهایی که از30  هزار تومان شروع شده و گاهی تا یک میلیون تومان هم برای خرید این مواد پول صرف می شود. نباید از این نکته غافل ماند که این داروها گاهی تبعات منفی نیز دارد. البته، استفاده از مکمل های سالم و تایید شده برای تقویت قوای جسمانی و انرژی از دست رفته ناشی از فشار تمرینات، موضوعی طبیعی است .اما آنچه این حوزه را با مشکل مواجه می کند نگرانی از وجود مواد و داروهای غیرمجازی است که در باشگاه ها و یا از سوی عده ای از دلالان به راحتی در میان نسل جوان و ناآگاه این ورزش، دست به دست می چرخد.

از نظر علم ورزش، بدنسازی به دو دسته تقسیم می شود، یکی بدنسازی برای انجام ورزش های حرفه ای مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، دومیدانی و… است و نوع دیگر بدنسازی زیبای اندام است که در حال حاضر، بیش از 60 درصد کسانی که به این رشته روی می آورند هدفشان سلامتی، تناسب اندام، داشتن بدنی ایده آل و بدنسازی تخصصی رشته های ورزشی است که در آن فعالیت دارند. آمار بدنسازهای خیابانی ما هم حدود 10 تا 15 درصد است و در این بین، بقیه ای که می مانند هدف قهرمانی دارند.

ممکن است استفاده غیر اصولی از این مواد و داروها در دراز مدت افراد را با مشکلاتی مواجه کند. ضمکن اینکه در مواردی افراد بدون نظر کارشناس از مکمل ها استفاده می کنند که علاوه بر آسیب های جسمی، کار حرفه ای آنها را هم تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین، جوانان و ورزشکاران با هر هدفی که به این مواد و مکمل ها روی می آورند باید زیر نظر مربی حرفه ای اقدام به مصرف این داروها کرده و از داروهایی استفاده کنند که از سوی وزارت بهداشت تایید شده و در این میان گول تبلیغات دلالان را نخورند.

عوارض مکمل ها

بررسی ها حکایت از این موضوع دارد که مصرف استروئیدها که در مکمل های دارویی و ورزشی یافت می شود، در زنان موجب یائسگی زودرس شده و اگر این زنان باردار شوند جنین آنها دچار ناهنجاری هایی می شود و در مردان نیز موجب رشد سینه ها و همچنین عقیمی می شود.

درست است که تاکید متخصصان تغذیه به ورزشکاران و بدنسازان حفظ تعادل، تناسب و تنوع است اما، گاهی برخی جوانان می خواهند یک شبه ره صدساله بروند و دست به کارهایی می زنند که باعث برهم خوردن تعادل و تناسب بدنشان می شود.

این نکته که پروتئین ها به صورت اسید آمینه هایی هستند که موجب افزایش حجم عضلانی فرد می شوند کاملا علمی است ، اما تامین اسیدهای آمینه در صورتی که از حالت تعادل خارج شود ساخت پروتئین بدن را دچار وقفه می کند و کبد دچار مشکل می شود و رفته رفته عدم تعادل اسید آمینه های دریافتی می تواند کبد را به انباشتن چربی ها وادار کند.

علاوه بر این، مصرف بی رویه ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند موجب بروز مسمومیت و عوارض جبران ناپذیری شود.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا