گونه جدیدی از باکتری شناسایی شد

 دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: گونه مذکور طی مطالعات بنیادین روی اکوسیستم‌های طبیعی ایران، از تالاب میقان در استان مرکزی جداسازی شد. تالاب کویری میقان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است.

وسعت تالاب حدود ۲۵۰۰۰ هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود. این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌دهد که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شوند.

تولیت افزود: مطالعه جمعیت گیاهی و جانوری تالاب تا حدود زیادی انجام شده است اما بررسی جمعیت میکروبی گزارش نشده بود بر همین اساس این مرکز با هدف بررسی فلور میکروبی و یافتن میکروارگانیسم‌های توانمند با پتانسیل‌های بیوتکنولوژیک طرح تحقیقاتی خود را روی منطقه مذکور آغاز کرد. سویه مذکور طی این تحقیقات جداسازی شد و شناسایی آن به صورت کامل با همکاری مؤسسه DSMZ آلمان انجام شد.

وی بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بیوتکنولوژیک اعضای خانواده Planococcaceae از جمله تولید آنزیم‌های هیدرولازی، بیوسورفکتانت ها و سایر متابولیت های ارزشمند، امید است سویه مذکور ذخیره ارزشمندی برای مطالعات کاربردی آتی فراهم آورد.

 باکتری شناسایی شده با نام علمی Planomicrobium iranicum در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشر شد و با شماره دسترسی IBRC-M 10928T در بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا