افراطی گرایی؛ بزرگترین چالش طب سنتی

هر کدام از تجربه های این طب طی قرون مختلف سینه به سینه، نقل شده و گاهی نیز با مسایلی از جمله سحر و جادوگری، مسایل مذهبی، ارواح و شیطان، خرافات و … مخلوط شده اند اما پس از رواج طب غربی( طب رایج) و استفاده از داروهای مصنوعی، طب سنتی در برخی از ممالک مانند ایران که خود زمانی پرچمدار طب و داروسازی سنتی بود به دست فراموشی سپرده شد ولی استفاده از این طب در بعضی از ممالک مانند چین، هند و آفریقا مانند سابق پا برجا  باقی ماند.

اخیرا ناکارآمدی طب غربی در بسیاری از موارد باعث شده تا دانشمندان تصمیم بگیرند بار دیگر تجربه های دانشمندان هزاران سال گذشته اقوام مختلف در طب سنتی را غربال علمی کنند تا مجموعه طب غربی و ده ها روش سنتی بتواند جوابگوی آلام و امراض بشر باشد. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

دکتر محمود خدا دوست، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت: هم اکنون ۶۰ سلامتکده طب سنتی در ۱۷ رشته محل تربیت متخصص طب سنتی وجود دارد. سلامتکده‌های ما آموزشی، پژوهشی و درمانی هستند اما از آنجا که در برخی شهرها مانند رفسنجان، اردبیل، شهرکرد، ارومیه و سمنان مجوز برای تربیت متخصصان وجود ندارد، فعالیت مراکز تنها به صورت درمانی ادامه دارد.

وی افزود: ازآنجایی که فارغ التحصیلان رشته طب سنتی تعهد گذراندن دوره‌ای در مراکز دولتی را دارند، به تناسب تعداد این دانش آموختگان سلامتکده‌های طب سنتی هم افزایش می‌یابد و همین افراد پس از اتمام دوره تعهد خود، اقدام به دایر کردن سلامتکده‌های خصوصی می‌کنند که به شمار سلامتکده‌ها در کشور اضافه می‌شود.

عضو گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی ایرانی فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: ما در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همواره به دنبال این موضوع هستیم تا خدمات بیشتری از طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا هزینه‌ها به مردم فشار کمتری وارد کند.

وی ۱۴ خدمت حوزه طب سنتی را  شامل تعرفه عنوان کرد و افزود: خدماتی نظیر حجامت، بخور، ماساژ، بادکش و… جزو خدمات تعرفه‌دار محسوب می‌شوند که مصوبه افزایش تعرفه در سال جدید مانند سایر خدمات پزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی با اعداد اعلام شده توسط وزارت بهداشت شامل حال این خدمات نیز می‌شود.

مهمترین چالش های طب سنتی ایران

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مهمترین چالش های توسعه طب سنتی ایران پرداخت و اظهارداشت: مهمترین چالش در توسعه طب سنتی ایرانی در کشور، افراطی گرای و بزرگ نمایی اثر بخشی برخی روش های طب سنتی ایران است که توسط یک عده افراد غیر اهل فن و خبره انجام می شود.

وی افزود: این مهم و اتفاق موجب می شود که متولیان اصلی سلامت( جامعه پزشکی) در مقابل این افراطی گری و سود جویی‌ها و بزرگ نمایی‌هایی که باعث آسیب سلامت مردم می شود حتی نسبت به ظرفیت های منطقی و ضابطه مند هم گارد بگیرند‌ این امر باعث می شود تا جلوی توسعه منطقی هم گرفته شود به همین دلیل من همیشه توصیه می کنم کسانی که دلسوز طب سنتی هستند، سعی کنند این افراطی گرای ها توسط مدعیان طب سنتی اتفاق نیافتد تا جامعه پزشکی، همراه توسعه طب سنتی بشود چراکه توسعه طب سنتی در کشور، زمانی اتفاق می افتد که همه دست اندرکاران نظام سلامت به قابلیت‌ها و توانمندی‌های منطقی طب سنتی باور پیدا کنند. این افراطی گری ها باعث می‌شود باور دست اندرکاران سلامت کاهش یابد و طبیعتا آنها نسبت به توسعه طب سنتی برانگیخته شوند.

خدادوست ادامه داد: در این میان برخی از باور و اعتقاد دیرینه مردم به استفاده از ظرفیت طب سنتی و عده ای دیگر نیز از باورهای دینی مردم، تحت عنوان طب اسلامی و طب روایی سوء استفاده می کنند. آنها با یک نگاه اخباری گری از روایات منصوب به ائمه، استفاده ابزاری می کنند در حالی که ما بر این باور هستیم که اسلام، دین هدایت است و در هدایت بشر به سوی کمال از هیچ چیزی فروگذار نبوده و در رابطه با همه موضوع های بشر از جمله طب یک رهنمود کلی دارد اما به این معنا نیست که اسلام در جزییات مسایل طبی نیز ورود پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: ما با دیدن یک روایت، حتی با فرض تایید سندیت و دلالت، آن را نمی‌توان به زمان و مکان و مردم امروز تعمیم دهیم و برای درمان مردم استفاده کنیم. ما می توانیم از قابلیت و توانمندی‌های دین اسلام و توصیه ائمه در بحث طب روحانی و سلامت معنوی استفاده کنیم به جای اینکه با روایات طبی به درمان های جسمی حوزه سلامت ورود پیدا کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا