سلامتی که ناعادلانه تقسیم می شود

اگرچه در سال های اخیر نظام سلامت توانسته است با استفاده از راهبرد مراقبت های بهداشتی اولیه به پیشرفت های چشمگیری در سطح کلی سلامت و بالا رفتن شاخص های مربوطه به آن برسد و بسیاری از پروژه‌هایی که سالیان سال به کندی پیش می‌رفتند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند اما همچنان یکی از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران برقرای عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامت مردم به ویژه در استان‌های محروم است. هرمزگان یکی از مناطقی است که همچنان در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان در اینباره گفت: باعث شرمساری برای بنده است که بیمار هرمزگانی به دلیل نبود امکانات در استانی دیگر درمان شود. حداقل ۹۰ درصد بیماران استان باید در استان درمان شوند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه بیمار نباید از استان خارج شود، اظهار داشت: متاسفانه در دنیا نصف مردم، خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دریافت نمی‌کنند و در استان هرمزگان باید کاری کنیم هیچ کسی شرمنده خانواده اش برای تامین هزینه سلامت نشود.

وی با بیان اینکه همه مردم باید خدمات مناسب را دریافت کنند، خاطرنشان کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان مسئول بهداشت و درمان استان برای تک تک مردم است و باید پاسخگو همه باشد.

وی ادامه داد: فرصت کوتاه است و باید خدمت خود را سرعت بخشیم تا مشکلات کاسته و خدمات بهتری ارایه کنیم.

معاون کلی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از تعاریف پوشش همگانی سلامت این است که هیچ خدمتی نباید در جامعه عرضه شود مگر فقرا بهره مند شوند، بیان کرد: اختصاصی خواری و ویژه خواری در وزارت بهداشت و درمان باید ریشه کن شود.

وی با بیان اینکه vip وزارت بهداشت و درمان باید فقرا و محرومان باشند، عنوان کرد: نباید فردی در جامعه پیدا شود که از بهره مندی خدمات محروم شود.

خدمات درمانی عادلانه توزیع نمی شود

چندی پیش علی بختیار، نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه خدمات درمانی در کشور فاقد عدالت اجرایی است به خانه ملت گفت: تعرفه های پزشکی بر حسب درآمدهای دهک‌های کم درآمد جامعه تعیین شوند تا حوزه سلامت بتواند نقش جامعی در ارتقا سرانه سلامت جامعه ایفا کند.

نماینده مردم گلپایگان وخوانسار درمجلس شورای اسلامی درباره وضعیت خدمات رسانی درمانی به بیماران نیز اظهارداشت: متاسفانه ارایه خدمات درمانی و بهداشتی درکشور رویکرد محوری وعادلانه به نسبت مناطق مختلف درکشور ندارد و از همین رو این مساله به نوعی تبعیض در ارایه خدمات  درمانی در حوزه بهداشت و درمان است بنابراین باید هرچه سریعتر معضلات کنونی برای افزایش کیفیت خدمات  درمانی  درکشور مرتفع شود.

 

متاسفانه در دنیا نصف مردم، خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دریافت نمی‌کنند و در استان هرمزگان باید کاری کنیم هیچ کسی شرمنده خانواده اش برای تامین هزینه سلامت نشود.

وی افزود: برحسب درآمد شهروندان تعرفه پزشکی تعیین شود تا تمام بیماران بتوانند از خدمات درمانی  حتی در  بخش‌ های خصوصی  بهره کافی ببرند و تحقق این امر نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی  است تا بتوان متناسب با شرایط اقتصادی  مردم تعرفه گذاری در  حیطه بهداشت ودرمان را  ایجاد کرد.

تحریم‌های ناعادلانه دسترسی به خدمات پزشکی ایران را محدود کرد

دسترسی به خدمات پزشکی، جزو اساسی حق سلامتی است که در زمره حق‌های بنیادین بشری است و همه افراد باید از آن بهره‌مند شوند بنابراین تمامی کشورها ملزم به محترم شمردن و صیانت از این حق و تلاش برای تحقق آن برای همه افراد است. علاوه بر این تمامی کشورها باید از ایجاد هر گونه محدودیت در دسترسی افراد به خدمات درمانی و سلامت اجتناب ورزند.

در این بین تحریم‌های اقتصادی غیر قانونی ایالات متحده و محدود شدن تجارت بین‌المللی، به طور جدی بر قابلیت ما برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، دارو و ملزومات پزشکی تاثیر گذاشته است.

دکتر حسین‌علی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در اینباره به خبرنگار سیناپرس گفت: با وجود اینکه آمریکا ادعا می کند در حوزه بهداشت و تجهیزات پزشکی ایران تحریم نیست اما این مساله واقعیت ندارد و ما تحریم هستیم زیرا به گفته آنها برخی از این تجهیزات مصارف دوگانه دارد به همین دلیل به راحتی در اختیار کشور ایران قرار نمی‌گیرد یا با قیمت بسیار بالا در اختیار ایران قرار می گیرد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی افزود: قطعا اگر این تحریم ها ادامه پیدا کند، ما برای خرید تجهیزات پزشکی با ارز ده یا دوازده هزار تومانی دچار مشکل خواهیم شد. شاید حتی با تعرفه های دولتی حوزه پزشکی نیز واردات این تجهیزات مقرون به صرفه نباشد.

 

گزارش:مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا