شیوع بی سابقه سرخک در سال ۲۰۱۹

شیوع این بیماری که تنها با واکسیناسیون قابل پیشگیری است در مدت دو سال گذشته افزایش ناگهانی پیدا کرده‌ است. در این بین کودکان بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر این بیماری دارند و اغلب ابتلا به این بیماری واگیردار مرگ آنان را به همراه دارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است، بر اساس اهداف در نظر گرفته شده شیوع بیماری سرخک در پنج منطقه از جهان از جمله خاورمیانه تا سال ۲۰۲۰ ریشه‌کن می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که اخیرا در نقاط مختلف جهان در راستای مقابله با واکسیناسیون در حال انجام است علت افزایش شیوع این بیماری است.

واکسیناسیون یکی از کم‌هزینه‌ترین و موثرترین روش‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست اما اجتناب از تزریق واکسن یا سهل‌انگاری در تکمیل واکسیناسیون، احتمال شکست در برنامه‌های مقابله با بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسیناسیون را افزایش می‌دهد.

این سازمان در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است: اطلاعات اولیه که از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری شده نشان می‌دهد موارد گزارش شده از تعداد مبتلایان به بیماری سرخک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۸ افزایش ۳۰۰ درصدی داشته‌ است.

طی امسال ۱۷۰ کشور ابتلای ۱۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر به بیماری سرخک را به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داده‌اند. در حالی که سال گذشته ۱۶۳ کشور ابتلای ۲۸ هزار و ۱۲۴ نفر را به این سازمان گزارش کرده بودند.

گفته می‌شود این بیماری مسری در بین افرادی که واکسینه نشده‌اند به سرعت شایع شده است. این سازمان در میان افزایش نگرانی‌ها نسبت به تاثیر کمپین‌های ضد واکسیناسیون تاکید کرده که این اقدامات به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی رو به گسترش است.

بنا به گفته سازمان جهانی بهداشت بی توجهی به واکسیناسیون جدی ترین تهدید برای بهداشت جهانی است. شیوع سرخک اهمیت واکسن را تایید می کند. به باور این سازمان با واکسیناسیون می توان مانع از مرگ دو تا سه میلیون انسان شد اما معضل تنها در عدم دسترسی به واکسن خلاصه نمی شود بلکه به ویژه در کشورهایی با سیستم بهداشتی خوب بی اعتمادی و سهل انگاری در واکسیناسیون مشکل اصلی است.

یونیسف(صندوق کودکان ملل متحد) نیز اخیرا اعلام کرده است: در سال گذشته شمار مبتلایان به بیماری سرخک در 98 کشور افزایش یافته است.136 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به سرخک جان خود را از دست داده اند.

فیلیپین، برزیل و فرانسه در کنار هفت کشور دیگر افزایش قابل توجه شمار مبتلایان را گزارش کرده‌اند که به گفته یونیسف این روند در حال بی‌اثر کردن پیشرفت‌هایی است که تاکنون در راستای مقابله با این بیماری علاج پذیر و به شدت کشنده صورت گرفته است.

اوکراین؛ بالاترین میزان افزایش بیماری سرخک

با افزایش 30 درصدی شیوع بیماری سرخک، اوکراین به رکورد جهانی رسیده است. در سال 2018 بیش از 53 هزار نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شدند. امسال تعداد افراد مبتلا به سرخک در اوکراین به 30 هزار نفر رسیده که 17 هزار نفر از آنان را  کودکان تشکیل می دهند.

شیوع سرخک در آلمان

آلمان نیز در این میان از شیوع بیماری سرخک در امان نمانده است. به گفته موسسه روبرت که تا اواسط ماه مارس در مجموع 236 مورد ابتلا به سرخک در سرتاسر آلمان وجود داشته است. پس از شیوع این بیماری در همین ماه 80 دانش آموز اجازه ورود به مدرسه شان را نداشتند به دلیل آنکه در برابر این بیماری عفونی بالقوه مهلک واکسینه نشده بودند.

وضعیت اضطراری در ایالت متحده آمریکا

روز نهم آوریل، شیوع بیماری سرخک در میان اجتماع یهودیان ارتودوکس در محله «بروکلین» در شهر نیویورک، بیل ده بلزیو، شهردار این شهر را وادار کرد وضعیت بهداشت عمومی این شهر را اضطراری اعلام کند. رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش دادند ساکنان این شهر بایستی یا واکسن بزنند یا ۱۰۰۰ دلار جریمه خواهند شد.

بر اساس گزارش اداره بهداشت شهر نیویورک، شیوع سرخک در محله "بروکلین" نیویورک به دنبال بازگشت یک کودک واکسینه نشده به نیویورک که در سفرش به خارج از کشور به سرخک مبتلا شده بود، صورت گرفته است.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده آمریکا، شیوع ویروس سرخک امسال (۲۰۱۹ میلادی) در سراسر ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوسته است، به طوری که تاکنون ۴۶۵ مورد ابتلا به این بیماری در ۱۹ ایالت از این کشور گزارش شده است. طبق اعلام مقامات بهداشتی این نخستین باری است که در سال‌های اخیر نیویورک دستورالعمل واکسیناسیون اجباری را صادر کرده است.

در این شرایط سوابق بهداشتی تمامی شهروندان در حال بررسی بوده و افرادی که نتوانند ثابت کنند که در برابر سرخک واکسینه شده‌اند با جریمه‌های نقدی مواجه خواهند شد. با این حال اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک با "شدید" خواندن این اقدامات، اعتراض خود را به این‌ تصمیمات نشان داده است. مقامات بهداشتی نیز برخی اطلاعات غلطی را که نسبت به خطرناک بودن واکسیناسیون در حال منتشر شدن است، محکوم کرده‌اند.

بیش از ۱۲۰۰ نفر قربانی شیوع سرخک در ماداگاسکار

هم اکنون سرخک در ایالات متحده آمریکا و دیگر بخش‌های جهان در نتیجه اطلاعات غلطی که والدین در مورد واکسیناسیون دریافت می‌کنند و نسبت به واکسینه کردن کودکان خود مقاومت نشان می‌دهند، شیوع یافته است. در همین راستا نیویورک با اجباری کردن واکسیناسیون در برابر سرخک در برخی از مناطق خود با شیوع این بیماری به مقابله پرداخته است.

اما این داستان در ماداگاسکار متفاوت است. در روزهای اخیر مراکز بهداشتی ماداگاسکار پر شده از مادرانی که برای واکسینه کردن کودکان خود در برابر سرخک در این مراکز و در گرمای شدید صف کشیده‌اند. بسیاری از والدین تمایل دارند کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند اما با چالش‌های فراوانی مانند کمبود منابع مواجه هستند. تنها ۵۸ درصد از مردم جزیره اصلی ماداگاسکار در برابر سرخک واکسینه شده‌اند و این عامل مهمی در شیوع این بیماری در این کشور است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، شیوع سرخک از زمان آغازش در ماه سپتامبر میلادی عمدتا جان کودکان زیر ۱۵ سال را گرفته است. وزرات بهداشت ماداگاسکار ابتلای ۱۱۷ هزار و ۷۵ نفر را به سرخک تا نیمه ماه مارس در سراسر این کشور تایید کرده است.

هم‌چنین این نکته قابل توجه است که نزدیک به ۵۰ درصد از کودکان در ماداگاسکار دچار سو تغذیه هستند و سو تغذیه بستر ابتلا به سرخک محسوب می‌شود.

ابتلای ده‌ها هزار فیلیپینی به سرخک

طبق اعلام وزارت بهداشت فیلیپین امسال بیش از ۸۰۰۰ نفر از مردم این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند. کمتر از یک هفته پس از اعلام شیوع بیماری سرخک در پایتخت فیلیپین و مناطق دیگر، دپارتمان بهداشت این کشور تعداد مبتلایان به این بیماری را درفاصله اول ژانویه تا شانزدهم فوریه حدود ۸۴۴۳ نفر تخمین زد. همچنین مجموع ۱۳۶ بیمار جان خود را از دست داده‌اند که ۴۰ درصد از آنان کودکان زیر چهار سال بوده‌اند.

تعداد مبتلایان به این بیماری نسبت به بازه زمانی مشابه آن در سال قبل افزایش ۲۵۳ درصدی داشته‌ است. همچنین در این بازه زمانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۳ نفر فوت کردند که این آمار افزایش ۴۹۱ درصدی داشته‌ است.

گفتنی است، سرخک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر.ان. آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علایم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

سرخک از طریق تنفس منتقل می‌شود و به‌شدت واگیردار است. در واقع ۹۰ درصد افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند. دوره نهفتگی به‌طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش ها قابلیت سرایت دارد.

سرخک در مبتلایانی که سن کمی داشته باشند، نوزادان، کودکان دچار سوءتغذیه، افراد که سیستم ایمنی بدنشان خوب کار نمی‌کند، منجر به عوارض جدی از جمله کوری، التهاب مغز یا آنسفالیت، اسهال شدید، عفونت گوش و ذات‌الریه می‌شود. مجموعه این عوارض می‌تواند منجر به مرگ شوند.

در این بین واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش شدید موارد ابتلا به این بیماری داشته‌است. در کشورهای توسعه‌یافته معمولا واکسن دو بار یکی در ۱۲–۱۵ ماهگی (کودکان زیر ۱۲ ماه معمولا ایمنی بالایی نسبت به بیماری دارند) و یکی در ۴ یا ۵ سالگی زده می‌شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا