علم در 2 اردیبهشت ماه

  • روز زمين پاك

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.

روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است. در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

  • روز ملی گفتار درمانی

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که به بررسی ماهیت انواع اختلالات گفتار و زبان و نیز روشهای تشخیص و درمان این اختلالات می‌پردازد. عده‌ای ارزیابی و تشخیص اختلال در بلع را نیز در حیطه تخصص متخصصان گفتار درمانی می‌دانند.به همین مناسبت دوم اردیبهشت ماه را روز ملی گفتار درمانی نامیده اند.

  • تولد فضل‌الله اکبری

فضل‌الله اکبری (زاده ۲ اردیبهشت ۱۳۰۰در گلپایگان است .وی عضو هیئت علمی و رئیس پیشین دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی (مدیریت) دانشگاه تهران و نخستین استاد حسابداری در ایران بود. او را به عنوان پدر حسابداری ایران لقب داده‌اند.اکبری در ۱۳ فروردین ۱۳۸۴درگذشت.

  • تولد قیصر امین پور

قیصر امین‌پور در۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ متولد شد. وی نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی بود. او یکی از تأثیرگذارترین شاعران دوره انقلاب اسلامی است.- وی در ۸ آبان ۱۳۸۶از دنیا رفت.شعرهای امین‌پور از حیث بلاغی ارزشمند بوده و بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزوده‌است. او توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.

  • درگذشت محمد بن زكريای رازی

محمد بن زكريای رازی در سال 251 قمری در شهر ري به دنيا آمد. ابتدا به كيمياگری پرداخت و در نهايت به شيمی روی آورد. سپس در علوم طب، هندسه، منطق و فلسفه نيز مهارت يافت. رازی سال‏ های بسياری از عمر خويش را در تجزيه و تركيب عناصر و مواد طبيعی صرف كرد و موفق به كشف الكل و تهيه اسيد سولفوريك شد.

محمد بن زكريا علاوه بر تحقيقات علمی و طبابت، به تدريس و تربيت شاگردان نيز می ‏پرداخت. تاليفات وی را تا حدود 250 اثر در رشته ‏های مختلف علمي ذكر كرده‏ اند كه در زمينه‏ های طب، طبيعيات، منطق، رياضی و نجوم، تفسير، فلسفه، مابعدالطبيعه، الهيات نگاشته است. از مهم‏ترين كتاب‏ های محمد بن زكريا، الحاوی و المنصوری است.

  • تولد رابرت اپنهايمر

رابرت جوليوس اپنهايمر، فيزيك‏دان امريكايى، در 22 آوريل 1904 در شهر نيويورك به دنيا آمد. اپنهايمر در دوازده سالگي وارد دانشگاه هاروارد (آمريكا) شد. او در جريان جنگ جهانی دوم، به سرپرستی دايره تحقيقات وزارت جنگ آمريكا منصوب شد و تحت نظر او، سه بمب هسته ‏ای اوليه ساخته شد. در نهايت و با تلاش اپنهايمر بود كه نخستين بمب هسته ‏ای دنيا در این کشور ساخته شد و او به عنوان سازنده واقعی بمب هسته ‏ای معرفی گرديد.

  • تولد رابرت بارانی

رابرت بارانی ، 22 آوریل 1876در شهر وین به دنیا آمد. این اتولوژیست (متخصص گوش) اتریشی- مجارستانی برای مطالعه سیستم شنوایی، بررسی فیزیولوژی و پاتولوژی سیستم وستیبولار (vestibular apparatus) – اندام تعادل در گوش، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی سال 1914 شد. وی 8 آوریل 1936 درگذشت.

  • تولد ریتا مونالچینی

ریتا لوی مونالچینی ، 22 آوریل 1909 در شهر تورین (ایتالیا) به دنیا آمد. این عصب شناس ایتالیایی به دلیل تحقیقات گسترده عصب شناسی و کشف عوامل رشد عصبی، جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1986 را دریافت کرد. وی 30 دسامبر 2012 درگذشت.

  • تولد دونالد کرام

دونالد جیمز کرام ، 22 آوریل 1919 در شهر چستر (آمریکا) به دنیا آمد. این شیمیدان آمریکایی، به همراه ژان ماری لن و چارلز جان پدرسن ، جایزه نوبل شیمی 1987 را برای توسعه و استفاده از مولکول های با تعاملات گزینشی دریافت کردند. وی 17 ژوئن 2001 درگذشت.

  • درگذشت امیلیو سگره

امیلیو جینو سگره ، اول فوریه 1905 در شهر تیولی (ایتالیا) به دنیا آمد. این فیزیکدان ایتالیایی- آمریکایی، کاشف عناصر تکنسیم و آستاتین بود. سگره به دلیل کشف پاد پروتون  جایزه نوبل فیزیک 1959 را دریافت کرد. وی 22 آوریل 1989 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا