مشکلات مناطق سیل زده تمامی ندارد

اما مساله مهم دیگری که در این گیر و دار بسیار حائز اهمیت بوده و نباید نادیده گرفته شود شیوع بیماری های واگیرداری است که بعد از سوانح و بلایای طبیعی گریبان گیر افراد حاضر در منطقه آسیب دیده می شود.

تجربه های فراوانی در ایران و سایر کشورها وجود داشته که تلفات ناشی از بیماری های واگیردار بعد از وقوع بلابای طبیعی حتی گاهی بیشتر از خود آن بلا بوده است. چراکه، در چنین بحرانی ممکن است مردم مناطق سیل زده از آب‌های روانی که با فاضلاب ها مخلوط شده و در مسیر خود بسیاری از آلودگی ها را با خود همراه کرده استفاده کنند که قطعا این آلودگی می‌تواند سلامت آنها را به طور جدی تهدید کند. چنانکه اسهال خونی و ناراحتی‌های گوارشی، از جمله عوارض مصرف آب آلوده است. علاوه براین، سیل زدگان در گل و لجن راه می‌روند وقتی دست و پایشان آلوده می‌شود و غذا می‌خورند بیماری و عوارض انسانی منتقل می‌کنند.

اقدام پیشگیرانه در راستای مقابله با بیماری های واگیردار از اهم واجبات است چراکه، بعضی اوقات همین بیماری‌های واگیرداری که بنا به هر دلیلی در یک مقیاس کوچک در سطح یک روستا و منطقه کوچک  اتفاق می افتد ممکن است ایجاد طغیان کند و به صورت یک اپیدمی درآید و تبدیل به یک بیماری همه گیر کشوری شود.

از سوی دیگر با توجه به گرم شدن هوا به خصوص در استان های جنوبی کشور که درگیر سیل هم شده اند شیوع بیماری های ناشی از حشرات که به انسان ها منتقل می شود، را دامن می زند ضمن اینکه باید مراقب افزایش سالک و حشرات جونده نیز بود. بالا آمدن فاضلاب‌ها و حضور جمعیت بالا در اردوگاه‌ها خطر رشد بیماری‌های عفونی مختلف از جمله عفونت‌های گوارشی، پوستی و همچنین شیوع وبا و سل وجود دارد. همچنین، به دلیل تجمع جمعیت زیادی از مردم در اردوگاه ها شپش نیز ممکن است در میان مردم مناطق سیل زده شیوع پیدا کند.

البته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده گفته است که برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار، این موضوع به طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده و تداوم دارد.

خوشبختانه اظهارات مسوولان حکایت از آن دارد که تا کنون مواردی از شیوع بیماری های واگیردار از طریق آب و غذا در مناطق سیل زده گزارش نشده است. اما چندی پیش، دکتر محمدمهدی گویا گفته بود: در بعضی از مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نگران گسترش بیماری سالک هستیم.

ضمن اینکه دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز در رابطه با شیوع بیماری های واگیردارد در مناطق سیل زده گفت: بیماری های عادی مردم در مناطق سیل زده که به پایان نمی‌رسد و مردم سیل زده مانند مردم دیگر مناطق  بیمار  می‌شوند اما در رابطه با بیماری های واگیردار در این مناطق طغیانی مشاهده نشده است.

با تمام این تفاسیر اقدام پیشگیرانه در راستای مقابله با بیماری های واگیردار از اهم واجبات است چراکه، بعضی اوقات همین بیماری‌های واگیرداری که بنا به هر دلیلی در یک مقیاس کوچک در سطح یک روستا و منطقه کوچک اتفاق می افتد ممکن است ایجاد طغیان کند و به صورت یک اپیدمی درآید و تبدیل به یک بیماری همه گیر کشوری شود.

از این رو به آموزش های همگانی از طریق نصب پوستر های جلوگیری از بیماری ها در مناطق و تکرار مکرر آن توسط رسانه های جمعی و شبکه های مجازی امری ضروری به نظر می رسد.

ضمن اینکه لازم است تمامی تیم های بهداشتی و پزشکی برای جلوگیری از خطر شیوع بیماری های عفونی و واگیردار دست به دست هم دهند و تا مدت ها حواسشان به مردم سیل زده باشد، زیرا آنان نیاز به حمایت زیاد و طولانی مدت دارند.

 

گزارش:مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا