وبا در کمین سیل زدگان خوزستانی

وبا از جمله بیماری‌های عفونی است که پس از بالا آمدن فاضلاب و فروکش شدن سیلاب اخیر در مناطق سیل زده از جمله استان گرمسیری خوزستان می تواند به علت آلودگی آب، دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و عدم رعایت بهداشت فردی و گروهی مخاطرات زیادی به بار بیاورد و سلامت سیل زدگان را تهدید کند.

دکتر بیژن صدری زاده، متخصص بیماری های عفونی در این خصوص گفت: منظور از بیماری‌های عفونی(واگیر دار) بیماری‌هایی هستند که عامل بیماری زا دارند. این عامل بیماری زا ممکن است باکتری، ویروس، قارچ یا انگل باشد و از طریق انتقال مستقیم( آب آشامیدنی، غذا، استنشاق هوا، پوست و مخاط) و غیر مستقیم (توسط حشره‌ها) به فرد دیگر سرایت کنند. از جمله بیماری‌های عفونی که از طریق آب و غذا به فرد دیگر منتقل می‌شوند، بیماری های اسهالی هستند. بیماری های اسهالی مانند وبا، شیگلوز و دیسانتری مهمترین آنهاست.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره بیماری وبا گفت: وبا یك بیماری باكتریال روده‌ای است كه در اشكال شدید آن با شروع ناگهانی دفع مدفوع آبكی فراوان و بدون درد مشخص می‌شود.

وی افزود: این بیماری همه گیر، قویا با مصرف آب و غذای ناسالم، بهداشت ناكافی، بهسازی محیط نامطلوب و شرایط زندگی شلوغ و پرجمعیت ارتباط پیدا می‌كنند.

پزشک  و کارشناس معتمد ایران و سازمان بهداشت جهانی اظهارداشت: مخازن اصلی این بیماری، انسان و محیط است. دوره نهفتگی این بیماری نیز چند ساعت تا 5 روز( معمولا2تا 3 روز) است. سرایت از افراد علامت‌دار نیز معمولا تا چند روز پس از بهبودی و از افراد بدون علامت بین 7 تا 14 روز امكان‌پذیر است.

وی به راه های انتشار این بیماری اشاره کرد و گفت: این بیماری می تواند از طریق مصرف آب یا غذای آلوده ایجاد شود. آب معمولا توسط مدفوع افراد مبتلا آلوده می شود. آلودگی آب آشامیدنی ممكن است در منبع در جریان حمل و نقل‌، یا در طی ذخیره آب در منزل اتفاق بیفتد. غذا نیز ممكن است به وسیله دست‌های كثیف در جریان تهیه غذا یا موقع خوردن غذا آلوده شود.

صدری زاده بیان کرد: در مراسم تدفین افرادی كه به علت وبا فوت كرده‌اند، انتقال بیماری ممكن است از طریق مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی كه توسط افراد خانواده پس از دست زدن به جسد، تهیه شده، اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: نوشیدنی‌هایی كه با آب آلوده تهیه شده و به وسیله فروشندگان دوره گرد به فروش می‌رسند، همچنین یخ و بطری‌های آب تجارتی در انتقال وبا نقش داشته‌اند. سبزیجات پخته و میوه‌جاتی كه با آب فاضلاب درمان نشده تازه شده‌اند نیز در انتقال وبا موثر بوده‌اند.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: گروه‌های كه در حد پایین‌ترین سطح شرایط اجتماعی اقتصادی قرار دارند، به ویژه آنهایی كه به آب آشامیدنی سالم و بهسازی محیط دسترسی ندارند، مبتلایان به فقدان اسید معده، دارندگان گروه خونی o در صورت ابتلا، در برابر وبای شدید آسیب پذیرتر هستند.

پیشگیری از وبا

برای پیشگیری از شیوع بیماری های وبا نیز تزریق واکسن، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، بهسازی مناسب و دفع فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی از جمله شستن دست‌ها، اجتناب از مصرف سبزی ها و میوه های خام یا غذای دریایی نپخته و … لازم و ضروری است.

دکتر مسعود مردانی، عضو هیات موسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از راه آب آلوده در مناطق سیل زده، اظهار داشت: جوشاندن آب، مطمئن‌ترین راه رعایت نکات بهداشتی به شمار می‌رود. در این روش آب باید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشاند و برای ایجاد طعم بهتر آن را بین دو ظرف تمیز مرتبا جابه جا کرد تا از طریق اکسیژن دهی طعم بد آب جوشیده از بین برود.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: روش دوم ضدعفونی کردن و تقطیر آب است که عملا در مناطق سیل زده امکان آن فراهم نیست بنابراین توصیه می‌شود اگر از بهداشتی بودن آب اطمینان ندارید، قبل از مصرف آن را پاکیزه و سترون کنید.

وی اظهارداشت: سومین روش برای استفاده از آب سالم در مناطق سیل زده، استفاده از آب‌های بسته بندی (آب معدنی) است که عمدتا به صورت امدادی در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا