نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرار مالیاتی پزشکان به بن بست رسید

بر اساس یکی از مصوبه های این طرح، تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را  به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

با این حال الزامات قانونی همیشه تنها بخشی از فرایند اجرای یک قانون هستند، بخش مهم‌تر نظارت بر اجرای آن قانون است؛ اکنون که قانون اخذ مالیات از پزشکان در مجلس تصویب شده است ممکن است برخی از پزشکان دستگاه کارت‌خوان خود را به نام منشی خود گرفته باشند یا وجوه را به صورت نقدی دریافت کنند که در این صورت کل این قانون دور زده می‌شود.

اواسط اسفند ماه سال گذشته حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص اظهارداشت: متاسفانه اخیرا آماری از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر فرار مالیاتی 5 تا 7 هزار میلیارد پزشکان منتشر شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار ندادن دستگاه کارت خوان در مطب‌ها نه دلیل فرار مالیاتی است و نه دلیلی برای پرداخت مالیات یادآور شد: خبری که این روزها از جانب بسیاری از خبرگزاری ها مبنی بر لزوم استفاده مطب‌ها از دستگاه کارتخوان منتشر می‌شود، صرفا به جهت رفاه حال بیماران بوده و این الزام به دلیل اخذ مالیات از پزشکان نیست. این قانون به سازمان امور مالیاتی 18 ماه فرصت داد تا ساز و کاری را برای دریافت مالیات فراهم کند بنابر این هنوز هیچ ساز و کاری برای اخذ مالیات از پایانه‌های فروش تعریف نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه جو نامناسبی علیه پزشکان در کشور ایجاد شده است، افزود: نبودن دستگاه کارتخوان در مطب‌ها دلیلی بر عدم پرداخت مالیات نبوده و بودن آن نیز دلیل بر پرداخت مالیات نیست و این الزام تنها برای رفاه بیشتر بیماران است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس تعداد فارغ التحصیلان پزشکی بوده و آمار دقیقی نیست. بر این اساس اعضای حاضر در کمیسیون از توضیحات مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور قانع نشدند، به همین دلیل مقر شد کار گروهی تشکیل برای بررسی دقیق‌تر تشکیل شود.

اجباری شدن کارت خوان ها در مطب‌ها

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها با نظارت قوه قضاییه و سازمان بازرسی امکان پذیر است، گفت: پزشکان با استفاده از کارت خوان در مطب‌ها از قانون تمکین کنند.

وی درباره وضعیت اجرای طرح اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها پزشکی افزود: اجباری شدن کارت خوان‌های مالی در مطب‌های پزشکی نه تنها یک ضرورت است بلکه برطبق قانون نیز پزشکان موظف هستند، کارت خوان‌ها را در مطب‌ها برای در یافت حق ویزیت از بیماران نصب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با اجباری شدن استفاده از کارت خوان در مطب‌ها شفافیت مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان پر رنگ تر خواهد شد زیرا برخی اعتقاد دارند که پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند، البته امکان دارد این ادعا نیز صحت نداشته باشد.

وی ادامه داد: به طور حتم پزشکان قصد ندارند، چوب لای چرخ کشور بگذارند زیرا طرح اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها بر شفافیت مالی در حوزه درمان و بهداشت تاثیر بسزایی دارد.

فرار مالیاتی پزشکان را پیگیری می‌کنیم

محمدجواد حشمتی، معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور با بیان اینکه پزشکان در مطب‌های خود از مردم مطالبه پول نقد می‌کنند، گفته است: این موضوع از سازمان نظام پزشکی پیگیری و اعلام شد که این کار مصداقی از فرار مالیاتی است و چون بیماران و همراهان آنها معمولا کارت بانکی دارند به لحاظ تسهیل و تسریع در انجام امور، ضروری است که دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر این در برخی از درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها دیده شده که از بیماران می‌خواهند تا هزینه درمان را به حساب پزشک واریز کنند و همچنین در مواردی بخشی از مبلغ را به حساب شخص یا اشخاص دیگر که معرفی می‌کنند، واریز شود یعنی برخی از پزشکان با استفاده از حساب‌های پراکنده فقط می‌خواهند و می‌توانند از پرداخت مالیات خودداری یا فرار کنند. اگر اینگونه عمل کردن علت دیگری به غیر از فرار مالیاتی دارد، مسوولان سازمان نظام پزشکی توضیح دهند. ما به دنبال آن هستیم تا تکلیف این مساله روشن شود.

تنها اقلیتی از پزشکان از پرداخت مالیات فرار می کنند

محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی نیز در واکنش الزام سازمان نظام پزشکی به اجرای دستورالعمل قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه دسترسی به حساب‌های بانکی مشمولان مالیاتی در رسیدگی بر درآمد و تعیین مالیات برای وزارت دارایی وجود داشته و اولی بر نقش کارتخوان‌هاست، عدم استفاده از کارتخوان آن هم در شرایطی که وجوه در گردش بسیاری از پزشکان و سایر اعضای سازمان در اقصی نقاط کشور بسیار کم است نمی‌تواند نشانه مقتضی بر انتساب فرار مالیاتی به پزشکان باشد.

وی افزود: تاکنون هیچ‌گونه مطالعه یا بررسی آماری دقیق در خصوص تعداد موسسات پزشکی یا پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد چنانچه این عده در اقلیت باشند محلی برای مناقشه در این خصوص نخواهد بود، به ویژه که اشتغال هم زمان در چند مطب یا مراکز پزشکی یا ارایه خدمات به صورت شیفتی در مراکز درمانی نیز باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل