دولت یازدهم دولت محیط زیست است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و دهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست، با اشاره به فلسفه امر به‌ معروف و نهی از منکر، گفت: نباید امر‌ به معروف و نهی از منکر را تنها در چند حکم الهی خلاصه کرد زیرا معروف یعنی همه شایسته ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها و بنابراین کسی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌کند، امر منکر انجام می‌دهد و نهی از منکر یکی از مواردش در حفظ محیط زیست است.
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید نسبت به طبیعت احساس و وظیفه دینی، شرعی، ملی، انسانی و اجتماعی داشت، ادامه داد: اگر همه دست به دست یکدیگر ندهیم دولت در حفظ و احیاء محیط زیست موفق نخواهد بود. باید همه نسبت به سلامت خود و سرنوشت نسل آینده احساس مسئولیت کرده و از طبیعت درست استفاده کنند.
رییس‌ جمهوری با اشاره به روایاتی که از ارتباط میان حوادث تلخ طبیعی و گناه انسان‌ها، سخن به میان آورده است، گفت: گناه تنها غیبت و یا رعایت نکردن برخی از احکام نیست یکی از وجوه گناه ظلم در حق طبیعت است، چنانچه مولای متقیان حضرت علی(ع) نیز می‌فرمایند: «تقوای الهی و پرهیزگاری هم نسبت به بندگان خدا و هم به سرزمین خداست انسان در برابر خداوند و در برابر سرزمین‌ها، ابنیه و حتی حیوانات مسئول است».
دکتر روحانی ادامه داد: هر کار زشت و منکری را با کمی وسعت دید می‌توان به گناه و معصیت ارتباط داد همانطور که در ماه رمضان نسبت به گناهان اخلاقی، توبه کرده و عمل صالح انجام می‌دهیم، باید نسبت به صدماتی که به طبیعت نیز می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیاء محیط زیست اقدام کنیم.
رییس شورای عالی محیط زیست، وظیفه دولت در نظارت برای مقابله با برخی از عوامل مخل محیط زیست، نظیر عرضه سوخت سالم و خودروی استاندارد را خاطر نشان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. امروز بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شده و بنزین یورو۴ در کلانشهرها عرضه می‌شود که تأثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته است.
دکتر روحانی افزود: مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کلانشهرها زیاد است، اما باید مسیری که آغاز شده ادامه یابد. اگر سوخت و خودرو استاندارد شد، شهروندان نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود حساسیت داشته باشند و اقدامات نظارتی در حوزه معایه فنی و اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود، می‌توان امیدوار بود که چرخه مبارزه با آلودگی هوا تکمیل شده است.
رییس جمهوری با بیان اینکه در سال ۹۳، ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد، از بی‌توجهی به این موضوع در سال‌های قبل انتقاد کرد و گفت: باید به مسایل اجتماعی درست توجه شود و همه نسبت به حفظ محیط زیست احساس تکلیف کنند.
دکتر روحانی تصمیم دولت برای بهره‌برداری بیشتر از منابع انرژی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را یادآور شد و با اشاره به توان کشور در تولید بیشتر گاز گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور به جای سوخت مازوت که آلودگی بسیاری تولید می‌کنند، از گاز استفاده می‌کنند.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل نخستین جلسه هیأت وزیران در دولت یازدهم با موضوع احیاء دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این جلسه علامت آن بود که دولت یازدهم دولت محیط زیست است و بر حفظ عرصه‌های طبیعی و گونه‌های حیات وحش کشور، تأکید دارد، زیرا توسعه و سلامت بدون پیوست محیط زیستی پایدار نخواهد ماند.
رییس شورای عالی محیط زیست اظهار داشت: همانطور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند، اگر یکسال بار روی دوش طبیعت گذاشته شود، برای جبران به ۱.۵ زمان نیاز است، احیاء دریاچه ارومیه نیز در ظرف زمانی کوتاه محقق نمی‌شود و فرآیند جبران تخریب ۱۰ ساله در کمترین حالت به ۱۵ سال زمان نیاز دارد.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نمی‌توان از کنار موضوعاتی نظیر خشک شدن هامون، زاینده‌رود و سایر تالاب‌های کشور بی‌توجه عبور کرد، گفت: سلامت و نشاط جامعه مرهون وجود این نعمت‌های الهی است که علاوه بر اینکه بستر توسعه هستند، افکار جامعه را نیز به حرکت در می‌آورند.
رییس جمهوری با بیان اینکه در توصیفاتی که در قرآن مجید از بهشت آمده نیز به وجود رودخانه و درختان سرسبز اشاره شده است، گفت: بهشت آخرت وصل به بهشت دنیای ماست. شاید با کمی مسامحه بتوان اینگونه تعریف کرد که اگر کسی دنیای خود را جهنم کرد باید در آخرت نیز در انتظار جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت ساخت در آخرت نیز بهشت نصیبش خواهد شد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهشت و جهنم به افکار و رفتار ما نسبت به خود، انسان‌های دیگر و طبیعت ارتباط دارد ما نمی‌توانیم جنگل‌ها را نابود کنیم و در انتظار هوای سالم و اکسیژن باشیم. نمی‌توانیم عرصه‌های جنگلی را از بین ببریم و فکر کنیم که دیگر سیل نخواهد آمد. خشکسالی‌ها باعث از بین رفتن سرسبزی زمین می‌شود.
دکتر روحانی ضمن تأکید بر اینکه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید توأم با اعتدال و پرهیز از افراط و زیاده‌روی باشد از دو عامل افزایش جمعیت و ورود فناوری‌های نوین بدون محاسبه پیامدها و عوارض آن به عنوان عوامل مخرب محیط زیست یاد کرد و ضرورت برنامه‌ریزی و تدبیر برای جلوگیری از مشکلات و احترام به قانون طبیعت را خاطر نشان ساخت.
رییس شورای عالی محیط زیست در عین حال لزوم استفاده صحیح از فناوری برای حل برخی مشکلات زیست محیطی نظیر تبدیل زباله‌ها به منابع انرژی، دفع صحیح فاضلاب‌ها و پسماندها را یادآور شد و گفت: در این زمینه‌ها دولت کار را شروع کرده است، اما نیازمند برداشتن گام‌های سریع تر و بلندتر هستیم.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حل مسایل محیط زیستی توأم با ایجاد اشتغال و رشد صنعتی و تأمین نیازهای روزمره مردم نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: کسانی که تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی به ملت کردند، زیرا تحریم ظالمانه به مثابه بیماری می‌ماند که در صورت ادامه می‌تواند لطماتی به دنبال داشته باشد و برخی‌ در آغاز معنای تحریم را نمی‌دانستند.
دکتر روحانی اظهار داشت: البته معنای اینکه تحریم ظالمانه باید از بین برود این نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم، بلکه باید در برابر مشکل حرکت کرده و قدم پیش بگذاریم. ما با اتکا به خداوند، هدف‌های ملی و وظیفه الهی را مد نظر قرار داده‌ایم و تردید نداریم که آنگاه حمایت و پشتیبانی مردم در میان باشد، نصرت پروردگار نیز شامل حال ما خواهد شد.
رییس جمهوری علاوه بر تبریک فرا رسیدن هفته پاسداشت محیط زیست به همه دست‌اندرکاران این عرصه و ملت ایران، ضرورت تلاش همگانی بویژه فعالیت رسانه‌ها، آموزش و پرورش را در این عرصه که گاه نیاز به مشارکت منطقه‌ای و جهانی نیز دارد، یادآور شد و اظهار داشت: محیط‌ بانان کشور کاری ملی انجام می‌دهند و برای حفظ زندگی و سلامت مردم بار سنگین حفاظت از محیط زیست را بر دوش می‌کشند، کار آنها امری تزئینی و وظیفه نیست، بلکه فضیلتی شایسته تقدیر است.
پیش از سخنان رییس‌ جمهوری دکتر معصومه ابتکار معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان محیط زیست ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست که شعار امسالش «هفت میلیارد رویا و یک سیاره» است، گفت: خوب زندگی کردن رویای همه انسان‌ها شده است و متأسفانه در دنیای امروز بخاطر زیاده‌خواهی‌ها و استفاده بیش از حد بشر از ظرفیت‌های محیط زیست با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌ایم.
وی با اشاره به تعیین اهداف توسعه پایدار هزاره در سطح جهانی و مذاکرات مربوط به تغییرات آب و هوایی برای رویارویی با روند گرمایشی زمین، اظهار داشت: ایران در هر دو مقوله که به سرنوشت و حیات اقتصادی و اجتماعی کشور گره خورده نقش فعالی ایفا خواهد کرد.
ابتکار ضمن تجلیل از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست از وجود برنامه و لوایح چهارگانه دولت برای حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور و همکاری همه دستگاه‌های دولتی و مجلس در این خصوص سخن به میان آورد و گفت: ایران نیازمند توسعه است، اما نمی‌توان به قیمت تخریب محیط زیست به رشد پایدار دست یافت. در کنار این مسایل افزایش آگاهی‌های عمومی و فعالیت تشکل‌های مدنی مردم‌نهاد باعث شده تا افق روشنی پیش روی کشور وجود داشته باشد.
همچنین در این مراسم به ۱۰ نفر از افراد شاخص و برجسته در حوزه محیط زیست که اقداماتی ویژه در این خصوص انجام داده‌اند، از سوی رییس‌ جمهوری لوح تقدیر اهداء شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا