نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمین گرمتر می شود

مطابق گزارش تیم تحقیقاتی دولت آمریکا گرم شدن کره زمین بدون تجربه کردن هیچ گونه وقفه ای در روند افزایشی خود همچنان ادامه دارد. این تحقیق که به تازگی انجام شده رکورد های درجه حرارت کره زمین که توسط سازمان ملی  آب ها و اقیانوس های آمریکا تهیه شده را مجددا جهت اندازه گیری دمای سطح کره زمین در قرن گذشته , مورد ارزیابی قرار داده است.

بعد ارزیابی های انجام شده مشخص شد که تغییرات درون داده ها و اطلاعات پیشین بسیار اندک است اما قسمت افقی نموداری که باعث شد عده ای ادعا کنند که گرم شدن کره زمین متوقف شده به طور کلی از میان این داده ها حذف شد.

به گفته دکتر تام کارل، مدیر مرکز داده های سازمان ملی آب ها و اقیانوس ها , در فرایند گرم شدن کره زمین هیچ وقفه ای روی نداده و این پدیده همچنان بیش از پیش ادامه دارد. نتایج حاصله از این تحقیقات که در مجله علمی science journal به چاپ رسیده نشان می دهد نرخ گرم شدن کره زمین با افزایش بسیار اندکی نسبت به 15 سال گذشته تقریبا ثابت مانده است, گفتنی است در مقایسه با 5 دهه پیشین نیز نرخ ها همان روند افزایشی اندک را طی کرده اند.

در سال 2013 طی جامع ترین تحقیقی که تا آن زمان توسط سازمان ملل ارائه شده بود بیان شد که از سال 1998 روند افزایشی بالا رفتن دمای کره زمین نسبت به 50 سال گذشته روند کندتری را تجربه کرده است. در ابتدای این تحقیق به نادرست بودن انتخاب دمای سطح کره زمین به عنوان معیاری جهت اندازه گیری تغییرات آب و هوایی اشاره شده است.

به گفته تام کارل تلاش های زیادی برای پی بردن به علل بوجود آمدن وقفه اشاره شده در افزایش دمای کره زمین و یافتن سر نخ گمشده انجام شده است. در همین راستا چند سری مطالعات انجام شده تعدادی از فاکتورها همانند افزایش دمای آب اعماق اقیانوس ها و فوران آتش فشان ها که باعث تغییراتی در دمای سطح کره زمین شده را مد نظر قرار داده است. نتایج این مطالعات کاملا درست بوده و طبق نظر کارشناسان افزایش دمایی که در گزارش های پیشین به آن ها اشاره شده بود با در با در نظر گرفتن این فاکتور ها نرخ های بسیار بالا تری را تجربه خواهد نمود.

طبق گفته های  دکتر پیتر استات، سرپرست اداره  کنترل وضعیت آب و هوایی انگلستان، تحقیقات موسسه ملی آب ها و اقیانوس های آمریکا کاملا درست و بی نقص بوده و نتایج آن هیچ گونه مغایرتی با نتایجی که تیم انگلیسی پیرامون افزایش دمای سطح کره زمین بدست آورده ندارد. به گفته وی تحقیقی که تیم آمریکایی در این زمینه انجام دادند کاملا در برگیرنده تحقیقات ما بوده و با وجود تمام عدم قطعیت هایی که در این زمینه وجود دارد. نتایج حاصله کاملا قابل اعتماد است زیرا این نتایج در تمام آزمایش های انجام شده در سراسر دنیا یکسان بوده و همین امر درست بودن این تحقیقات را نشان می دهد.وی می افزاید :در سال های پیش رو انتظار می رود در حالی که آب و هوای معتدل تری را تجربه می کنیم جهان از دورانی که در آن گرادیان دمایی در حال کاهش است خارج شود و این به معنای رو به رو شدن با نرخ های بالا و بسیار سریع در زمینه گرم شدن کره زمین است.

لازم به ذکر است شیوه های قدیمی اندازه گیری دما توسط سازمان ملی اقیانوس ها که بوسیله ترمومتر ها و یا اندازه گیری دمای  نمونه های آب گرفته شده از اقیانوس ها انجام می شد. امروزه توسط ایستگاه هایی که در خشکی مستقر بوده و یا شناور هایی که در اقیانوس ها قرار داده شده اند به روز رسانی شده است. گفتنی است پیشرفت علم تنها با دریافت اطلاعات بیشتر میسر بوده و هر آنچه که امروزه ما شاهد آن هستیم ناشی از ارزیابی های دقیق و کاملی بوده که در گذشته بر پایه همین اطلاعات انجام داده ایم. دکتر گاوین اشمیت هوا شناس و سرپرست موسسه گاددارد وابسته به سازمان ناسا که در زمینه مطالعات فضایی فعالیت می کند , تحقیقات و مطالعات انجام شده فعلی را گونه ای از هنر دانسته و همچنین از درخواست همکاری ناسا با سازمان ملی اقیانوس ها جهت همکاری و تبادل اطلاعات در زمینه رکورد های دمایی سطح کره زمین پرده برداری کرد.

پروفسور مایکل من که آنالیز های وی از رکورد های دمای کره زمین در دهه 90 این علم را متحول ساخت می گوید که نتایج بدست آمده از تحقیقات این سازمان با نتایج تحقیقاتی که خود او انجام داده کاملا سازگار و قابل اعتماد است. به عقیده وی کاری که این سازمان انجام داده تایید چیزی بوده که ما پیش از این نیز به آن آگاه بوده ایم و دمای کره زمین مادامی که استفاده از سوخت های فسیلی به شدت بالا بوده بدون هیچ وقفه ای در حال افزایش خواهد بود.

باب وارد ،مدیر روابط عمومی موسسه تحقیقاتی گرنتهم می گوید : خبر افزایش بیش از پیش دمای کره زمین باید هشداری جدی برای سران کشور های دنیا بوده و در نشستی که در حال حاضر در شهر بن آلمان در جریان است می باید زمینه های یک توافق عملی برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین آماده شود و در نشست آتی این کشور ها که در آذر ماه در پاریس برگزار خواهد شد به تصویب همگان برسد.

فرضیه روند کاهشی افزایش دمای کره زمین توسط عده ای که خواهان لغو محدودیت های ایجاد شده برای اشاعه گاز های گلخانه ای شده بودند ایجاد شد, از آنجایی که دانشمندان شروع به گزارش نمودن نرخ های کمتر از حد تصوری در زمینه افزایش دمای کره زمین  نمودند این افراد برای زیر سوال بردن درستی مدل های آب و هوایی از واقعیت ها چشم پوشی کردند.

اردیبهشت ماه گذشته تد کروز ،نماینده جمهوری خواه آمریکا در گفت و گو با CNN گفت که در 15 سال گذشته هیچ رکوردی از افزایش دمای کره زمین ارائه نشده و این پدیده طی این سال ها هیچ وقت اتفاق نیفتاده است (دقیقا بر خلاف آنچه که به اثبات رسیده است.)

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل