هواپیماها سریعتر می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، سرعت حرکت شورتفین ماکو در آب به ۷۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد که در جهان بی نظیر است. محققان می‌گویند به درک تازه ای در مورد نحوه رسیدن به این سرعت رسیده اند و امیدوارند بتوانند از یافته‌های خود برای تولید وسایل نقلیه سریع‌تری بهره بگیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پوست بدن شورتفین ماکو پوشیده از دندانه‌ها و تیغه‌های بسیار کوچکی است که در سرتاسر طول بدن کوسه امتداد یافته اند. این دندانه‌ها باعث می‌شود که پوست بدن کوسه در زمان حرکت سریع در آب آسیب ندیده و فشاری به آن وارد نشود.

پژوهشگران دانشگاه آلاباما می‌گویند طول هر یک از دندانه‌های بدن کوسه مذکور به تنها ۰.۲ میلیمتر می‌رسد، اما زاویه آنها با بدن کوسه به ۴۰ درجه می‌رسد و از همین رو آنها می‌توانند به خوبی جریان آب را هدایت کرده و از اصطکاک بیش از حد آب با بدن کوسه که سرعت آن را نیز کاهش می‌دهد، جلوگیری کنند.

محققان امیدوارند که این دستاورد علمی راه را برای تولید هواپیماها، زیردریایی‌ها و حتی کشتی‌هایی باز کند که با افزودن برخی مواد حائل میان هوا و آب با بدنه شأن بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. البته هنوز تا تبدیل طرح‌های اولیه در این زمینه به محصولات قابل استفاده راه درازی در پیش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا