حمل و نقل هوشمند لازمه تحقق شهر هوشمند

بنابراین، استفاده از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطاتی در حمل ونقل خود می تواند تسهیل کننده و زمینه ساز این امر باشد. اغلب شهرهای پیشرفته دنیا، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از طریق برنامه‏ های جامع درقالب شهرهای هوشمند دنبال می کنند. در شهر هوشمند با توجه به توسعه شهرها و افزایش جمعیت و محدویت‏های منابع انرژی و اقتصادی، به کارگیری سیستم‏های قدیمی که کارآمدی کمی دارند، رویکرد صحیحی به شمار نمی رود. یکی از مولفه های اصلی در شهر هوشمند، استفاده از سامانه های هوشمند در حمل و نقل است. سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS)  با به کارگیری تکنولوژی های نوین ازقبیل الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترل رایانه ای وتلفیق با علوم مهندسی ترافیک و برنامه ریزی، ابزارهای لازم برای کنترل ومدیریت را فراهم ساخته اند.

از اواخر دهه ۶۰ میلادی پروژه‌های گسترده‌ای در خصوص ITS در سطح جهانی به اجرا در آمدند. در طی سالهای اخیر کشورهای زیادی از جمله ژاپن، اتحادیه اروپا، کره، استرالیا، مالزی، سنگاپور و . . . اقدام به تشکیل ساختار سازمانی ITS در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات حمل و نقل و افزایش ایمنی کرده اند.

اﻣﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری، اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐﻼن ﺷﻬﺮﻫﺎی دﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﺸﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. از این رو در عصر حاضر، مهندسان حوزه حمل و نقل سعی بر آن داشته‌اند تا از فناوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ گرفته و این مشکلات را به حداقل برسانند.

در سیستم‌های هوشمند ترافیک فناوری‌های متفاوتی به کار می‌رود. از سیستم‌های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌تری که به صورت همزمان اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می کند.

پیرو این موضوع، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در خصوص یکپارچه سازی بخش حمل و نقل در کشور، گفت: ما در ستاد تلاش می‌کنیم حمل و نقلی هوشمند و ترکیبی ایجاد کنیم. این کار را با یکپارچه سازی بخش‌های مختلف دریایی، ریلی، خودرویی و هوایی انجام خواهیم داد.

به گفته منطقی، با توجه به اینکه در دنیا توسعه حمل و نقل به کمک فناوری‌های مختلف صورت می‌گیرد، ما نیز تلاش خواهیم کرد که این فناوری‌ها را به خدمت بخش حمل و نقل درآوریم.

وی همچنین تصریح کرد: ایران در آینده نزدیک با بهره گیری از دانش و تخصص بومی و با یکپارچه سازی فعالیت‌ها به سمت توسعه حمل و نقل هوشمند گام بلندی بر خواهد داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا